ادعای یک کارشناس اقتصادی در خصوص عامل افزایش نرخ ارز

یک استاد دانشگاه کسری بودجه دولت را اصلی‌ترین عامل افزایش قیمت ارز عنوان کرد و گفت: تا زمانی که اصلاحات اساسی در حوزه مخارج دولت و تأمین منابع درآمدی صورت نگیرد این روند ادامه دارد.

حسین راغفر اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت وگو با  مثبت بورس با اعلام این مطلب  اظهار کرد: ارزش پول ملی یکی از مهم‌ترین متغیرها در اقتصاد هر کشوری است.

وی با بیان اینکه با افزایش قیمت دلار ارزش پول ملی کشور کاهش پیدا می‌کند افزود: افزایش نرخ دلار در ایران قدرت خرید مردم را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، قیمت‌ها را افزایش می‌دهد و اثر منفی بر تولید می‌گذارد.

این استاد دانشگاه بی‌ارزش شدن پول ملی را به معنای فقیر شدن بخشی از جامعه دانست و گفت: وقتی افزایش قیمت هویج روی قیمت سایر کالاها اثرگذار است طبیعی است با افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی، تورم هم عمومی می‌شود و قیمت‌ها بالا می‌روند.

راغفر ضمن اذعان به وجود مافیای ارز درعین‌حال تصریح کرد: مشکل اصلی ما سیاست‌های بخش عمومی است. در حقیقت کسری بودجه دولت اصلی‌ترین عامل افزایش قیمت ارز بوده و هست و تا زمانی هم که اصلاحات اساسی در حوزه مخارج دولت و تأمین منابع درآمدی صورت نگیرد این روند ادامه دارد و برای زندگی مردم و اقتصاد کشور پرهزینه خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی، ساختار و نظام مالیاتی را متهم اصلی افزایش نرخ ارز عنوان کرد و گفت: همه کشورهای دنیا برای تأمین کسری بودجه دولت از درآمدهای مالیاتی استفاده می‌کنند؛ اما در ایران بخش قابل‌توجهی از افرادی که واجد شرایط پرداخت مالیات هستند مالیات نمی‌دهند.

وی با انتقاد از اینکه مالیات بر ثروت و دارایی در ایران اخذ نمی‌شود اظهار کرد: بسیاری از کشورهای صنعتی غربی از افرادی که درآمد و ثروت زیادی دارند مالیات‌های تصاعدی دریافت می‌کنند. در برخی کشورها نیز نرخ مالیات‌بردرآمد و ثروت و ارثِ ۱۰ درصد بالای جمعیت، تا ۹۰ درصد افزایش پیدا می‌کند که به آن نرخ مالیات مصادره‌ای هم می‌گویند.

راغفر در پایان تأکید کرد: دولت در قدم اول باید نظام مالیاتی را اصلاح و مخارج خود را کنترل کند تا از یک سو درآمدهای خود را افزایش دهد و از سوی دیگر دچار کسری بودجه نیز نشود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x