افزایش تولید تایر در آینده نزدیک/ قیمت گذاری دستوری بی رحم است

رئیس انجمن صنعت تایر ایران با تاکید بر اینکه نیاز کشور حدود ۲۴ میلیون تایر است که نزدیک به ۲۲ میلیون در سال تولید می‌شود بیان کرد: در ۶ ماه دوم سال جاری حدود ۲۰ هزار تن به ظرفیت اضافه خواهد شد و به زودی میزان تولید تایر بیش از مصرف خواهد بود.

جمال میرزایی رئیس انجمن صنعت تایر ایران در گفتگو با مثبت بورس با یان اینکه ظرفیت تولیدی ما نسبت به میزان مصرف قابل قبول است بیان کرد: نیاز کشور حدود ۲۴ میلیون تایر است که نزدیک به ۲۲ میلیون در سال تولید می‌شود و در ۶ ماه دوم سال جاری حدود ۲۰ هزار تن به ظرفیت اضافه خواهد شد و به زودی میزان تولید تایر بیش از مصرف خواهد بود و در این صورت وضعیت نابسامان بازار ادامه نخواهد یافت.

وی افزود: در آینده نزدیک به جایی خواهیم رسید که بازار اشباع می‌شود و آنهایی که گرانتر می‌خرند، سودی نخواهند داشت اما توزیع کننده سود معقولی دریافت می‌کند. کسی که از بازار آزاد خریداری می‌کند ضرر خواهد کرد.

رئیس انجمن صنعت تایر ایران با اشاره به هزینه بر بودن نگهداری تایر یادآور شد: هر چه از زمان تولید تایر بگذرد، ارزش تایر کاهش می‌یابد. در آینده نیز تایرهای با استاندارد جدید وارد بازار می‌شود و لذا نگهداری تایر برای مصرف یا فروش پس از یک سال یا چند سال سودی نخواهد داشت و کار منطقی نخواهد بود.

میرزایی در مورد خرید تایر براساس شماره ملی هر ایرانی گفت: در حال حاضر خرید و فروش براساس کد ملی و پلاک ماشین امکان پذیر است؛ شرکت هایی همچون کویر تایر و بارز به صورت اینترنتی فروش انجام می‌دهند؛ مشکلی که وجود دارد این است که ظرفیت حمل از انبار به صورت خرده فروشی فرآیندی زمانبر است اما خرید اینترنتی ساده تر انجام می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: در هر ۲۴ ساعتی که سایت باز می‌شود، حدود ۳۰ هزار حلقه تایر به فروش می‌رسد و حمل از کارخانه توسط پست انجام می‌شود که ظرفیت روزانه آن، حدود ۴ هزار حلقه است و بنابراین این ۳۰ هزار حلقه ظرف یک هفته تا ۱۰ روز از انبار خارج می‌شود تا پس از آن دوباره سایت باز شود.

به گفته این مقام مسئول؛ علاوه بر فروش اینترنتی، در ایستگاه‌های مختلف و نمایندگی‌ها، تایر در حال توزیع است و حجم تولید نیز افزایش یافته تا مصرف کنندگان بتوانند راحت تر تایرهای مورد نیاز خود را خریداری کنند.

رئیس انجمن صنعت تایر ایران در مورد تایرهای رادیال نیز اظهار کرد: در مجموعه صنعت تایر برنامه ریزی شده در سالهای آتی حدود ۲۰۰ هزار تن ظرفیت اضافه شود و تصمیم بر این است که حدود ۱۰۰ هزار تن آن صادرات شود و لذا افزایش ظرفیت با محوریت صادرات است.

میرزایی با اشاره به رشد خوب صنعت تایر خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت صادرات به کشورهای همسایه و آسیای میانی وجود دارد و استانداردهای اروپایی را دریافت کرده‌ایم و حتی ظرفیت صادرات به کشورهای اروپایی را داریم. آن چیزی که موجب کاهش صادرات امروز است، به دلیل نیاز داخل است و قطعا با افزایش ظرفیت، مازاد نیاز داخل را صادر خواهیم کرد.

وی اذعان کرد: امروز استانداردهای‌ای مارک به راحتی کسب می‌شود و حتی زمینه صدور مجوز استاندارد را داریم که حاکی از پیشرفت در حوزه تایر است.

رئیس انجمن صنعت تایر ایران ضمن اشاره به عوارض منفی قیمت گذاری دستوری بیان کرد: یکی از عوارض منفی این است که بجای آنکه تولیدکننده دنبال مشتری باشد مصرف کننده دنبال تایر است و این توازن درستی نیست. لذا برای تغییر فضا و اهمیت کیفیت باید قیمت گذاری تغییر کند و یک شرکت باید بتواند یک سایز را با ۲ قیمت تولید کند.

میرزایی در خاتمه با ابراز خرسندی از بومی شدن صنعت خودرو گفت: شرکتهای خارجی بسیاری آمادگی انتقال تکنولوژی دارند و همه اینها کمک زیادی به پرورش نیروی انسانی می‌کند. در حوزه رسانه نیز ظرفیت کشور بسیار بالاست اما عدم پاسخگویی به نیاز بازار به دلیل نپرداختن به رسانه است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x