بازارگردانان در صف خرید و فروش هر روز تخلف می‌کنند

کارشناس بازار سرمایه درمورد تخلفات بازارگردانی طبق قانون گفت: در صورت ورود خسارت به اشخاص ثالث در اثر تخلف بازارگردان، این خسارت باید توسط بازارگردان جبران شود اما بازارگردانان در صف خرید و فروش هر روز دچار تخلف می‌شوند و این خسارت هم جبران نمی‌شود.

امیرحسین اسماعیل پور (کاویان) فعال بازار سرمایه در گفت و گو با مثبت بورس؛ با بیان اینکه الگوریتم یک ماشینی برای اجرای دستورات است اما مانند چاقوی دو لبه عمل می‌کند گفت: ما از ابزار الگوریتم در بازار سرمایه به خوبی استفاده نکردیم که دلیلش هم مشخص است اولاً بازار ما کشش معاملات ماشینی را ندارد چون عمق بازار ما زیاد نیست و دلیل دوم هم اینکه بازار سرمایه فراگیر نیست.

وی افزود: تنها شرکتی هم که الگوریتم را ارائه می‌کند یک شرکت است و لذا الگوریتم‌های شبیه هم نوشته شده و در ساعات مختلف هم شکل معاملات یکسان است.

این فعال بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۹ که بازار بورس به هم ریخت اجرای دستورالعمل بازارگردانی ابلاغ شد درصورتیکه طبق قانون بازار سرمایه، بازارگردان نهادی است که نوسان معاملات را تحدید (محدود) می‌کند.

کاویان ادامه داد: طبق قانون، بازارگردان برای تأمین منابع مالی باید خودش آورده داشته باشد اما ما ناشر و سهامدار عمده را مجبور به این کار کردیم و هیچ زیانی هم متوجه بازارگردان نیست.

وی با اذعان به اینکه مدل فعلی بازارگردانی و مدل استفاده از الگوریتم در بازار بورس اشتباه است گفت: دستورالعمل بازار گردانی طوری نوشته شده که بازارگردان‌ها عملاً از بازی سود و زیان خارج شدند و تنها قدرتی که دارند در بخش فروش است اما متأسفانه هیچ محدودیتی هم در سمت فروش وجود ندارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x