بانک ها دو برابر اخذ سپرده وظیفه اعطای تسهیلات دارند

رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی بیان کرد: وقتی بانک‌ها از بانک مرکزی تسهیلات دریافت می‌کنند، پایه پولی هشت برابر افزایش پیدا می‌کند و در حقیقت نقدینگی هشت برابر رشد می‌کند و علت تورم هم رشد نقدینگی بیشتر رشد تولید است.

طهماسب مظاهری رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی در گفتگو با مثبت بورس؛با بیان اینکه ناترازی به چند حوزه تقسیم می‌شود، گفت: حوزه نخست ناترازی مربوط به ترازنامه بانکی یعنی سود و زیان بانک‌ها است. عملیات بانکی بسیاری از بانک‌ها در مجموع زیان‌ده می‌شود و متأسفانه تعداد زیادی از این بانک‌ها به این آفت مبتلا هستند.

وی افزود: حوزه دیگر ناترازی‌ها تفاوت در منابع و مصارف بانکی است که این ناترازی عامل اصلی زیان‌ده بودن بانک‌ها محسوب می‌شود. بانک قاعدتاً اقدام به سپرده گیری از مردم می‌کند تا ۱۲ درصد از این سپرده را برای تأمین نقدینگی موردنیاز مردم صرف کند. همچنین ۸۵ درصد از این سپرده را باید به مشتریانی که کمبود منابع دارند تسهیلات بدهد.

رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی بیان کرد: بانک‌ها از ۱۰۰ تومان سپرده‌ای که می‌گیرند ۲۰۰ تومان تکلیف بر گردنشان دارند که تسهیلات بدهند. این تسهیلات تکلیفی توسط مجلس یا دولت تصویب می‌شود و در واقع دوبرابر سپرده‌ای که از مردم دریافت می‌کنند، باید تسهیلات پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: بعضی از بانک‌ها از جمله بانک کشاورزی بیش از دو و نیم برابر سپرده، تسهیلات تکلیفی دارند. بانک‌ها اگر تسهیلات ندهند، مقامات آنها را مؤاخذه می‌کنند.

وی درباره تأمین منابع برای پرداخت تسهیلات تکلیفی در عین کمبود سپرده‌گذاری اظهار کرد: بانک‌ها برای انجام تکالیف خود جهت پرداخت تسهیلات، مجبور هستند از بانک مرکزی اعتبار دریافت می‌کنند. با این کار پول پر قدرت ایجاد می‌شود و نتیجه آن مشکل برای بانک و شرایط اقتصادی کشور خواهد بود. اگر بانک هم نخواهد تسهیلات پرداخت کند، از استاندار تا نماینده مجلس و دولت آنها را مؤاخذه می‌کنند.

مظاهری ادر پایان یادآور شد: وقتی بانک‌ها از بانک مرکزی تسهیلات دریافت می‌کنند، پایه پولی هشت برابر افزایش پیدا می‌کند و در حقیقت نقدینگی هشت برابر رشد می‌کند و علت تورم هم رشد نقدینگی بیشتر رشد تولید است. این مسئله سبب افزایش قیمت‌ها و فشار اقتصادی به مردم می‌شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x