تشریح عملکرد تسویه معاملات کالایی در تابستان ۱۴۰۱

سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و جزییات تسویه معاملات کالایی در حوزه بورس های کالایی، بورس انرژی و بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا در فصل تابستان سال جاری منتشر شد.

به گزارش مثبت بورس؛ بر اساس آمار منتشر شده در تابستان امسال، ارزش معاملات تسویه شده در بازار فیزیکی به بیش از  ۳۶۶ هزار میلیارد ریال رسیده است.

ارزش کل معاملات بازار فیزیکی

این گزارش حاکی است : در پایان سه ماهه دوم سال ۱۴۰۱ تعداد کل معاملات به ۲.۵۸۹ مورد و ارزش کل معاملات بازار فیزیکی به ۳۶۶.۱۶۲.۳۲۰ میلیون ریال رسیده لست. همچنین ارزش معاملات تسویه شده ۳۵۳.۴۹۸.۲۷۵ میلیون ریال و ارزش معاملات منفسخ ۱۲.۶۶۴.۵۴۵ میلیون ریال بوده و از میان معاملات منعقد شده تعداد ۲.۵۵۱ مورد تسویه شده اند. همچنین در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱، تنوع محصولات معامله شده مربوط به ۵۹ کالا بوده است.

 ارزش معاملات به تفکیک نوع تسویه و معامله

افزون بر این، در سه ماهه اول سال جاری ارزش تسویه خارج از پایاپای ۲۹۹.۷۳۲.۵۰۵ میلیون ریال، تسویه نقدی ۶۰.۲۷۷.۷۴۱ میلیون ریال و تسویه با تضمین ۴.۸۳۷.۸۴۰ میلیون ریال بوده است.

همچنین در بخش معاملات بورس انرژی که شرایط پرداخت و تحویل کالا در طبقه بندی خاص قرار می گیرد در دوره سه ماه ابتدای امسال در معاملات کشف پریمیوم به ۲۶۷.۷۶۸.۴۰۳ میلیون ریال، در معاملات نقد به ۷۹.۳۳۰.۹۸۲ میلیون ریال، در معاملات سلف به ۸.۲۶۰.۱۴۳ میلیون ریال و در معاملات نسیه ۱۰.۸۰۲.۷۹۲ میلیون ریال رسیده است.

لازم به ذکر است در این دوره مالی ارزش تسویه معاملات شرایطی نیز ۱.۳۱۴.۲۳۴ میلیون ریال در آمارهای منتشر شده درج شده است.

 معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا

بر اساس این گزارش، آمار معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا در فصل تابستان ۱۴۰۱ نشان می دهد که در بخش اوراق گواهی سپرده کالایی به ۵۶.۹۷۷.۸۲۵ میلیون ریال، در بخش اوراق سلف موازی استاندارد به ۲۲.۲۳۷.۰۴۰ میلیون ریال، در بخش اوراق گواهی ظرفیت به ۲.۸۹۲.۶۸۱ میلیون ریال و در بخش معاملات آتی بورس انرژی ۶۰.۷۵۴ میلیون ریال دست پیدا کرده است.

ارزش معاملات اوراق گواهی سپرده کالایی به تفکیک کالا

جزییات ارزش معاملات اوراق گواهی سپرده کالایی به تفکیک کالا نیز نشان می دهد : در ۳ ماه ابتدایی سال جاری ارزش این معاملات برای محصول برنج ۲۸.۴۹۸میلیون ریال، پسته ۳۴۸ میلیون ریال، زعفران ۱۲۴.۳۸۳.۳۱۴ میلیون ریال، سکه طلا ۲۵,۹۹۵,۲۲۵ میلیون ریال، زیره ۵۴۰ میلیون ریال، نخود ۲۲۵ میلیون ریال، سیمان ۱,۱۰۷,۴۴۴ میلیون ریال، شیشه ۵,۴۰۱,۹۵۷ میلیون ریال، سنگ آهن ۷۵ میلیون ریال و میلگرد ۶۰,۲۰۰ میلیون ریال رقم خورده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x