تیغ وزارت اقتصاد روی گلوی کارگر/ طرح مزد منطقه ای ضدحقوق کارگران است

نماینده کارگران در شورای عالی کار بیان کرد: طرح مزد منطقه ای که از سوی وزارت اقتصاد مطرح شده طرحی کارشناسی نشده و ضدحقوق کارگران است.

آیت اسدی نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفتگو با مثبت بورس درباره طرح مزد منطقه ای گفت: هر سال وقتی به مبحث مزد در اواخر سال می رسیم این اتفاق میافتد و طبیعی است. بحث مزد منطقه‌ای بر اساس صنایع در قانون کار آمده و پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: بحث مزد منطقهای در دولت قبل هم مطرح شد و در آنجا مخالفین و موافقین صحبت هایشان را انجام دادند کردند. قرار شد مراکز علمی، مرکز پژوهشهای مجلس و مرکز پژوهش های سازمان تأمین اجتماعی این مبحث را کاملاً مطالعه کرده و نتیجه مطالعاتشان را به شورای عالی کار دهند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار بیان کرد: نتیجه این مطالعات در زمان صدارت آقای عبدالملکی ارائه شد و تمام مواردی که مد نظر ما بود به عنوان گروه کارگری و نقطه نظر داشتیم در آن نتیج های که مرکز پژوهش های تأمین اجتماعی آورده بود لحاظ شده بود.

وی با اشاره به اینکه نتیجه این شده بود که مزد منطقه ای که ما مشخص کردیم برای پایین ترین استان از نظر تورم پاسخگو نیست و بایستی در این زمینه فکری کنند ابراز کرد: قرار بود مجدداً مطالعات را انجام دهند که دیگر خبری خاصی نشد تا اینکه در مزد سال قبل آقای خاندوزی وزیر اقتصاد یکی از مواردی که مانع از اجرای صحیح ماده چهل و یک قانون کار یعنی حقوق و دستمزد بر اساس نرخ تورم، وزیر اقتصاد نظرش این بود که اگر ما بر اساس نرخ تورم افزایش مزد بدهیم نمی توانیم تورم را مهار کنیم. من قول می دهم که مهار تورم و اجازه ندیم از بالای بیست درصد افزایش پیدا کند.

اسدی عنوان کرد: در حال حاضر به جای اینکه وزارت اقتصاد بیاید به دلیل عدم کنترل تورم پاسخگو باشد بدون هیچ مطالعات خاصی بحث مزد منطقه ای کردند. این نامه که در جلسه ارائه شد ما همه موارد گذشته را گفتیم قبل از اینکه این دستور جلسه قرار دهند.

وی ضمن تاکید بر اینکه در خواست کردیم تا اجازه دهند نتایج مطالعات در اختیار اعضای گروه شورای عالی کار قرار بگیرد سپس تصمیم گیری شود خاطر نشان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس اعتقاد بر این داشت که بجای مزد مبحث حق مسکن باید منطقه‌ای شود. وزارت صمت مخالف مزد منطقه‌ای بود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار تصریح کرد: اختلاف در خود دولت زیاد بود هیچ کدامشان مطالعه نکرده بودند ضمن اینکه حقوق مزدی که ما تصور می کنیم هم مزد ملی هم براساس بازنشستگان و غیره بهره مند می شوند ما نمی توانیم واقعا برای طرحی که روی آن مطالعه ای انجام نشده اتکا کنیم.

وی ادامه داد: طرح جامعی باید تهیه شود که حامی منافع کارگران و کار فرمایان شود. جامعه کارگری از هرگونه طرح کارشناسی شده استقبال می کند. با توجه به شرایط تورمی انتظارمی رود حقوق کارگران تامین شود اما اینکه این طرح به نتیجه برسد یا خیر به همت دولت بستگی دارد.

اسدی در پایان با ابراز انتقاد جدی به نمایندگان مجلس یاداور شد: در مجلس مصوب شده بر اساس قانون خدمات کشوری نرخ دستمزد کارکنان دولت بر اساس نرخ تورم افزایش پیدا می کند اما متاسفانه کمیسیون اجتماعی مجلس افزایش ۲۵ درصدی مصوب کرد که این رقم کمتر از پایین تر از نرخ تورم است. جامعه را به مخاطره می کشاند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x