رمز ارزها تا ۱۰سال دیگر، ارز جهانی می شوند

رئیس اسبق بانک مرکزی با بیان‌اینکه بانک مرکزی اخیراً رمزریال(پول رمزارز ریالی الکترونیکی) را مطرح‌کرده گفت:رمزریال همان پول الکترونیکی است که همه ما داریم و ازآن استفاده‌می‌کنیم بااین تفاوت که محل نگهداری و موجودی آن به‌جای بانک‌های تجاری،بانک مرکزی‌است.

طهماسب مظاهری رئیس اسبق بانک مرکزی در گفتگو با مثبت بورس درخصوص وضعیت صنعتی و تکنولوژیکی رمزارزها در ایران اظهار کرد: رمزارز یک نوع پول است و پول هم ابزاری برای مبادله کالاست که در طول تاریخ به شکل‌های مختلف اختراع شده و مردم هم از آن استفاده کردند.

وی افزود: مردم ایران در مقطعی از زمان، برای مبادله کالا از نمک و عاج فایل استفاده می‌کردند، در یک دوره سکه طلا و نقره مبنای مبادلات کالاها بود و در یک دوره هم پول کاغذی اختراع شد که تاکنون در بیشتر کشورها ساری و جاری است و پول اعتباری و الکترونیکی هم روشی است که همه مردم با آن آشنا هستند و در مبادلات روزانه خود از کارت‌های بانکی رایج استفاده می‌کنند.

رئیس اسبق بانک مرکزی گفت: رمز ارز که با اسامی مختلف شکل گرفته با دو مسئله در ایران مواجه است؛ نخست اینکه بانک مرکزی رمزریال (پول رمزارز ریالی الکترونیکی) را مطرح کرده که البته هنوز شکل نگرفته و با پولی هم که به عنوان رمز ارز بین المللی در دنیا استفاده می‌شود تفاوت دارد.

مظاهری در توضیح بیشتر این مطلب بیان کرد: آنچه که بانک مرکزی طراحی کرده همان پول الکترونیکی است که همه ما داریم و از آن استفاده می‌کنیم با این تفاوت که محل نگهداری و موجودی آن به جای بانک‌های تجاری، در بانک مرکزی است.

وی افزود: جنس این پول که بانک مرکزی طراحی می‌کند با جنس پولی که الان به صورت کارت‌های بانکی رایج وجود دارد، یکی است اما تفاوتش این است که به جای اینکه در بانک تجاری باشد سپرده گذاری و نقل و انتقالات آن در بانک مرکزی انجام می‌شود و اثر اقتصادی آن هم این است که تأثیر تورمی کمتری دارد و می‌تواند خلق نقدینگی را تا حدودی کاهش دهد.

رئیس اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه رمز ارز در دنیا روز به روز وسعت و مشتریان بیشتری پیدا می‌کند و با پولی که بانک مرکزی طراحی می‌کند تفاوت جدی دارد گفت: تفاوت رمز ارز با پول مورد نظر بانک مرکزی این است که دولت‌ها و بانک مرکزی کشورها ناشر و پشتوانه رمز ارز نیستند.

مظاهری تصریح کرد: بانک مرکزی کشورها و دولت‌های مختلف به دلیل اینکه کنترلی روی رمزارز ندارند در وهله اول مقاومت و مخالفت می‌کنند اما از طرف دیگر به دلیل اینکه به عنوان یک واقعیت در دنیا پذیرفته و رایج شده سعی کردند در کشورشان ضابطه‌ای در این خصوص تعریف کنند.

وی در پایان یاد آور شد: آنچه که اختراع شده و ترویج پیدا می‌کند در آینده خیلی نزدیک حدود ۱۰ سال دیگر به سمت یک ارز واحد جهانی خواهد گرفت لذا خوب است که تجار و صنعتگران و مردم ما با این مسئله آشنا باشند و مطالعه کنند

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x