ریال تقویت شود، دلار کاهشی می شود

یک کارشناس سیاسی و اقتصادی با بیان اینکه تقویت ارزش پول ملی برابر با کاهش نرخ دلار است گفت: هر چقدر نیاز ارزی ما بیشتر باشد ارزش پول ملی کاهش پیدا می کند اما اگر ارزش ریال تقویت شود قیمت دلار هم کاهش پیدا می کند.

محمد حسن قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک در گفت وگو با مثبت بورس؛ در خصوص علت نامگذاری سال ۱۴۰۲ و راهکارهای دولت برای تحقق شعار سال اینگونه اظهار داشت: برای مهار کردن تورم باید تمام دستگاه ها و مردم در کنار هم تلاش کنند. مردم فکر می کنند مخاطب شعار سال فقط مسئولین هستند؛ درصورتی که اینگونه نیست.

وی افزود: سال ۸۹ شعار سال «همت مظاعف و کار مضاعف» بود، اما مردم منتظر بودند که ببینند مسئولین چه کارهایی انجام دادند بلکه همه ما موظف به تلاش مظاعف بودیم. متاسفانه مردم ایران در حوزه های مختلف جزو مصرف ترین مردم جهان هستند.

قدیری ابیانه تصریح کرد: تورم ارتباط مستقیم با ارزش پول ملی دارد. اگر ارزش ریال تقویت شود قیمت دلار هم کاهش پیدا می کند. هر چقدر نیاز ارزی ما بیشتر باشد ارزش پول ملی کاهش پیدا می کند.

مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام افزود: کسانی که کالای خارجی را به هر بهانه ای به جنس داخلی ترجیح می دهند در کاهش ارزش پول ملی اثرگذار هستند در نتیجه در تورم هم اثر گذار هستند. به این دلیل است که رهبری تاکید دارند که مردم کالای تولید داخل بخرند.

قدیری ابیانه گفت: از ابتدای دولت رئیسی تا پیش از وقوع فتنه اخیر میزان تورم و کاهش ارزش پول ملی کم بود؛ فتنه اخیر خسارت بزرگ اقتصادی به کشور زد و تصور بی ثباتی و سرنگونی نظام و همچنین اعمال تحریم های جدید منجر به افزاش تورم و کاهش ارزش پول ملی کشور شد.

وی افزود: اگر در مصرف گاز، برق و بنزین صرفه جویی کنیم می توانیم به ۱۰ برابر قیمت صادر کنیم و برای کشور ارز آوری داشته باشیم در نتیجه ارزش پولی ملی افزایش پیدا خواهد کرد.

سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک افزود: ۱۰ درصد ثروتمندان جامعه ۳۰ برابر فقیران یارانه سوخت می گیرند. پول ساخت کاخ، کاخ نشینان را کوخ نشینان می دهند چون دولت از سهم آنها کم کرده است.

وی در پایان تاکید کرد: اقتصاد باید شفاف و قیمت ها واقعی باشد، مهم گران شدن کالا نیست بلکه افزایش قدرت خرید مردم است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x