مفهوم بازار خرسی و بازار گاوی

اگر به مبادله یا سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به خصوص ارزهای دیجیتال علاقه داشته باشید، قطعا با اصطلاحات بازار خرسی و بازار گاوی آشنا هستید. اما بسیاری از افراد از علت نام‌گذاری این کلمات اطلاعی نداشته و ممکن است در تحلیل بازار با مشکل مواجه شوند. ما در این مطلب مفهوم این دو عبارت را با دقت بررسی خواهیم کرد.

به گزارش مثبت بورس؛ بازار خرسی (Bear market) و بازار گاوی (Bull market) از جمله واژه‌هایی هستند که در توصیف وضعیت بازار سرمایه به کار می‌روند. به زبان ساده‌تر، هنگامی که بازار رو به رشد بوده و قیمت‌ها روندی صعودی داشته باشد، می‌گویم بازار گاوی (bullish) است. این در حالی است که اگر قیمت‌ها روندی نزولی داشته باشند، از عبارت بازار خرسی (bearish) استفاده می‌کنیم.

در ادامه این مطلب می‌خواهیم مفهوم و ریشه پیدایش اصطلاحات بازار خرسی و بازار گاوی را با دقت بررسی کنیم.

صعودی یا نزولی بودن در بازار ارزهای دیجیتال، می‌تواند به چشم انداز افراد و عوامل مختلف وابسته باشد. وقتی در مورد بازارها صحبت می‌کنیم، به خصوص در ارزهای دیجیتال، اصطلاحات بازار گاوی و بازار خرسی بسیار شنیده خواهند شد، اگرچه معمولا به کار بردن چنین اصطلاحاتی به دانش و تجربه مالی گسترده‌ای بستگی دارد. اما با نگاهی کلی‌تر در می‌یابیم که در پشت این اصطلاحات چه معانی پنهان شده است؟

بولیش (bullish) و بریش (bearish) در معنی به احساسات جاری در بازار سرمایه اشاره دارد و می‌توان از آن‌ها برای معرفی گروه تأثیرگذار یا اشخاصی خاص در روند یک بازار استفاده کرد.

اگر کسی را به عنوان محرک بازار صعودی یا بولیش معرفی کنیم، به این معنی است که این فرد انتظار دارد تا ارزش یک دارایی یا گروهی از دارایی‌ها در بازار افزایش یابند.

اما بالعکس اگر شخصی یا گروهی را محرک بازار نزولی یا بریش بنامیم، به این معنا خواهد بود که این شخص به چشم انداز منفی و نزولی بازار تأکید دارد.

اما سوال اصلی این است که چرا از گاو و خرس به عنوان حیوانات نمادین برای چنین اصطلاحاتی استفاده می‌کنیم؟ پاسخ این سوال احتمالاً در نحوه حمله دو حیوان به طعمه‌های خود نهفته است.

گاوها از روی غریزه به صورت صعودی حمله می‌کنند، یعنی شاخ‌های خود را با رسیدن به هدف یا طعمه بالا می‌برند. از طرف دیگر، خرس‌ها نیز حمله را با بالا بردن پنجه‌ها شروع کرده و با وزن و بازوهای خود طعمه را به سمت پایین می‌کشند.

هر چند، توضیحات در مورد ریشه‌های اصطلاحی این کلمات فقط یک احتمال بوده و  تفاسیر بسیاری در معانی این نمادها نهفته ‌است. در واقع ریشه اصلی این عبارات هنوز مشخص نیست.

دیکشنری آکسفورد لرنرز (Oxford Learner’s) بولیش را احساس اطمینان و مثبت بودن در مورد آینده و یا افزایش در قیمت سهام معنی می‌کند و در مقابل از برریش به عنوان انتظارات برای کاهش قیمت سهام یاد کرده است.

تمایل افراد به قرار گرفتن در دسته محرکان بازار نزولی یا صعود به عوامل مختلفی وابسته می‌شود. به طور کلی‌تر، ممکن است معامله‌گران کم‌تر به صعودی یا نزولی بودن بازار یا دارایی اهمیت دهند، به شرطی که بتوانند در هر دو جهت صعودی و نزولی به صورت طولانی مدت یا کوتاه مدت به معامله بپردازند.

معامله‌گران غالباً بیش‌تر از سرمایه‌گذاران جذب معاملات کوتاه مدت می‌شوند. این گروه ممکن است با تکیه بر برخی از استراتژی‌ها و گرایش‌ها و بسته به شرایطی خاص، یک بازار را نسبت به بازار دیگر ترجیح دهند. پس تمایل این دسته به بازار نزولی یا راکد بیش‌تر خواهد بود.

از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران در موقعیت‌هایی مشخص خرید می‌کنند و سرمایه خود را برای مدت طولانی‌تری نگه می‌دارند و هم‌زمان از افزایش قیمت سود می‌برند، بنابراین منطقی است که بیش‌تر از هر چیز بازارهای صعودی را طلب کنند. البته یک سرمایه‌گذار در صورتی که به یک دارایی خاص دید نزولی داشته باشد ممکن است گاهی اوقات تصمیم بگیرد که به محرکان بازار نزولی بپیوندد.

اگر یک معامله‌گر در بیت کوین، روندی نزولی را مشاهده کند به این معناست که انتظار کاهش قیمت‌های آینده را می‌کشد. پس ممکن است معامله کوتاه مدتی در بیت کوین انجام دهد. او با این کار سعی می‌کند تا قیمت آن دارایی را کاهش دهد، زیرا محرک بازار نزولی در افت دارایی‌ها سود می‌برد.

معامله‌گران حتی می‌توانند در کوتاه مدت در دسته طرفداران بازار نزولی و در بلند مدت در گروه هواداران بازار صعودی باشند، یا بالعکس. به عنوان مثال،  آن‌ها ممکن است پیش بینی کنند که بیت کوین در طی چند روز یا چند هفته کاهش قیمت داشته باشد و در نهایت افزایش یابد و به یک روند صعودی و چند ماهه باز گردد.

همین دیدگاه برای سرمایه‌گذاران و بازرگانان نیز صدق می‌کند و آن‌ها نیز ممکن است آرزو کنند که بتوانند در کوتاه مدت  دارایی‌های خاصی را با قیمت‌های نسبتاً ارزان‌تری خریداری نمایند.

اما در این میان، تحلیل‌گران بازار ممکن است با هیچ یک از این گروه‌ها موافق نباشند. آن‌ها ممکن است یک دیدگاه صعودی کوتاه مدت، با چشم انداز نزولی بلند مدت داشته باشد زیرا غالبا معتقدند که بازار سرمایه حبابی بیش ‌نیست.

اما باید در نظر بگیریم که در بازار سرمایه تعریف کوتاه مدت و بلند مدت می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. بنابراین فکر بدی نیست که نگاهی به علت تحلیل صعودی یا نزولی دارایی‌ها بیاندازیم .

دیدگاه بولیش (بازار صعودی) یا بریش (بازار نزولی) در هر شخص، براساس طیف وسیعی از مولفه‌ها مانند نمودارها، اخبار و دانش عمومیشان دسته بندی می‌شود.

یک سرمایه‌گذار ممکن است تصور کند که ‌بر اساس شرایط یا الگوهای خاص بیت کوین یا آلت کوین‌ها برای دوره‌ای مشخص نزولی هستند.

آن‌ها همچنین ممکن است، وضعیت دارایی‌ها را پس از انتشار اخبار منفی، مانند اقدام نظارتی دولت بر بازار، در طولانی مدت، نزولی پیش بینی کنند. از طرف دیگر، ممکن است نظر یک شخص بر اساس پیش بینی آینده، صعودی باشد.

برای مثال، مایکل سایلور، مدیر عامل میکرواستراتژی (MicroStrategy)، بیت کوین را راهی جدید برای ذخیره ارزش می‌داند. اما از طرف دیگر پیتر شیف، از مدافعان سرمایه‌گذاری در بازار طلا، بیت کوین را چیزی غیر از حباب بازار نمی‌بیند.

در نتیجه چارچوب‌های زمانی، دیدگاه‌ها‌، نظرات و رویدادها در کنار هم می‌توانند بر چشم انداز فرد نسبت به یک دارایی یا گروهی از دارایی‌ها تأثیر بگذارند. در نهایت، هر فرد باید در مورد آنچه که به آن معتقد است به یک نتیجه قطعی برسد و سپس سرمایه گذاری خود را انجام دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x