هشدار گازی نماینده مجلس / ایران ۱۴۰۴ وارد کننده گاز می شود؟

رئیس کمیته نفت و گاز مجلس معتقد است اگر سرمایه گذاری کلان در میادین گازی انجام ندهیم، سال ۱۴۰۴ ایران به عنوان وارد کننده گاز معرفی خواهد شد.

حسین حسین‌زاده عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با  مثبت بورس؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر هشدارهای گازی با شروع فصل سرما اظهار کرد: کمیسیون بررسی ناترازی گاز را در دستور کار قرار داده است و گزارشی جامع و کامل از سوی وزارت نفت نیز ارائه شد.

وی با اشاره به پیش بینی‌ها مبنی بر افزایش مصرف گاز با شروع فصل سرما گفت: احتمالا حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب در روز کمبود و ناترازی داریم و حداقل باید برای مصارف خانگی گاز ذخیره داشته باشیم.

حسین‌زاده ادامه داد: ایران با دارا بودن ۱۶ میلیارد متر مکعب از ذخایر گاز دنیا، دومین دارنده ذخایرِ درجای گاز بوده و نقش بی نظیری داراست.

این نماینده مجلس افزود: از طرفی انرژی‌های فسیلی از نفت به سمت گاز سوق یافته و مصارف خانگی، صنعتی و تجاریِ گاز پایه رو به فزونی است و ایران می‌تواند نقش بی بدیلی در تامین گاز دنیا داشته باشد.

رئیس کمیته نفت و گاز مجلس مدعی شد به دلیل بالا بودن مصرف ذخایر گاز در ایران سرمایه گذاری لازم انجام نشده و نتوانسته‌ایم در دنیا نقش آفرینی کنیم.

حسین‌زاده ادامه داد: درپی جنگ اوکراین بزرگ ترین قرارداد سوخت‌های هیدروژنی و الکتریکی در حال انعقاد است.

وی با اشاره به دو روش فروش گاز توسط خط لوله و فشرده سازی اظهار کرد: کارهای خوبی انجام شده و با کشورهای همسایه قراردادهایی بسته‌ایم و ان شاالله بتوانیم نقش آفرینی را در بازارهای جهانی بیش از پیش داشته باشیم.

حسین‌زاده ادامه داد: در حوزه داخلی هم چالش‌هایی داریم و فشار میادین پارس جنوبی به شدت افت پیدا کرده و همچنان دچار افت فشار هستیم.

گفتنی است؛ افت فشار در میادین گازی سبب کاهش تولید می‌شود که در کنار این‌ها، افزایش مصرف را هم داریم که موجب شده است سرمایه گذاری کلان انجام نگیرد و با ادامه این رویه، سال ۱۴۰۴ ایران به عنوان وارد کننده گاز معرفی خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: مایل هستیم در حوزه بین الملل نقش آفرین باشیم و این مسئله مورد پذیرش کشورهای دیگر هست و موقعیت ژئوپلیتیک و دیپلماسی انرژی ایران این اجازه را می‌دهد که متاسفانه نبود برنامه ریزی در ۲ دهه اخیر، کشور را دچار ناترازی کرده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x