ایران قصد ملحق شدن به اتحادیه اوراسیا را ندارد

مشاور امور بین الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ایران هنوز به اتحادیه اقتصادی اوراسیا ملحق نشده و چنین قصدی هم ندارد.

میرهادی سیدی مشاور امور بین الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در گفت وگو با  مثبت بورس با اعلام این خبر افزود: بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک موافقت نامه تجارت ترجیحی وجود داشت که این موافقت نامه پس از سه سال مذاکره با طرف های مقابل تبدیل به تجارت آزاد شده است.

وی همچنین اظهارداشت: موافقت نامه مزبور پس از امضا و تصویب در پارلمان‌های پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و مجلس شورای اسلامی در ایران اجرایی خواهد شد.

مشاور امور بین الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مذاکرات تبدیل موافقت نامه تجارت ترجیحی به تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا پس از سه سال مذاکره دو هفته پیش به اتمام رسیده بزودی وارد یک فاز جدیدی با اتحادیه مزبور خواهیم شد.

وی در ادامه با بیان اینکه اوراسیا میدان بازی برای تبادلات تجاری و اقتصادی برای ایران خواهد بود، افزود: هدف اصلی اتحادیه‌های اقتصادی اینکه پیوند بین اعضای اتحادیه را با پیوندهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و از جهات مختلف تکنولوژیکی ارتقا و افزایش دهند.

سیدی اظهارداشت: از پنجم آبان ماه سال ۱۳۹۸ یک موافقت نامه تجاری ترجیحی بین ایران و و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا اجرایی و ۸۰۰ قلم کالا تحت پوشش دو طرف در قالب این موافقت نامه قرار گرفت و همین موافقت نامه توانسته حجم تجارت دو طرف را افزایش دهد.

وی به رادیو اقتصاد عنوان کرد: نرخ رشد صادرات اقلام تحت پوشش دو طرف در سال‌های اول ۸۰ و سال‌های بعد ۴۰ درصد را نشان می‌دهد.

مشاور امور بین الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: حجم تجارت دو طرف قبل از اجرای موافقت نامه با بعد از اجرایی موافقت نامه دو برابر شده است.

وی افزود: اقلام تحت پوشش موافقت تجارت ترجیحی قبلی ۸۰۰ قلم بیشتر نبوده که خوشبختانه با تبدیل این موافقت نامه به تجارت آزادبعد از سه سال مذاکره تعداد اقلام تحت پوشش نیز بسیار فراتر رفته است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x