توجه ویژه برنامه هفتم توسعه کشور به افزایش قدرت خرید مردم

وزیر اسبق اقتصاد با بیان اینکه افزایش قدرت خرید مردم در برنامه هفتم کشور موردتوجه قرار گرفته است و دولت چهاردهم باید براین‌اساس برنامه‌های اقتصادی خود را بچیند، گفت: تحقق این هدف نیازمند مهار تورم و تعادل‌سازی بین هزینه‌ها و درآمدها است.

طهماسب مظاهری وزیر اسبق اقتصاد در گفتگو با مثبت بورس تعادل در درآمد و هزینه دولت را کلیدی‌ترین مبحث مطرح شده در برنامه هفتم کشور عنوان کرد و گفت: مسائل عمرانی کشور نسبت به هزینه‌های جاری اولویت کمتری دارد، درحالی‌که باید هزینه‌های عمرانی را در اولویت قرار داد؛ اما نباید هزینه‌های عمرانی بر حقوق کارکنان اولویت داده شود. آنچه اهمیت دارد ایجاد تعادل بین هزینه‌های دولت با درآمد است تا شاهد کسری بودجه نباشیم یا اگر هم کسری وجود دارد در حد سه تا پنج درصد باشد.

وی حذف کسری بودجه یا کاهش آن را عامل روغن‌کاری اقتصاد دانست و اظهار کرد: این شرایط موجب حرکت روبه‌رشد تا پنج‌درصدی برای اقتصاد خواهد بود. سال‌هایی که تورم زیادی در کشور ایجاد شد، سال‌هایی بود که کسری بودجه بیشتر از پنج درصد بود و حتی سال‌هایی شاهد کسری ۱۰۰ درصدی بودیم. دولت‌ها عموما بخاطر شوق خدمتی که دارند، هزینه‌های خود را بیشتر از درآمد افزایش داده است و به همان مردمی که می‌خواستند خدمت کنند صدمه زده‌اند.

وزیر اسبق اقتصاد با تأکید بر اینکه دولت چهاردهم در راستای اجرای برنامه هفتم باید بین هزینه‌ها نسبت به درآمد کاهش دهد تا دچار کسری بودجه نشود، بیان کرد: ایجاد تعادل در این زمینه می‌تواند به کاهش تورم کمک ویژه‌ای کند.

وی با تشبیه بودجه کشور به هزینه‌های یک شرکت تجاری اظهار کرد: هر کسی که شرکتی تأسیس می‌کند مهم‌ترین هدف خود را افزایش درآمد قرار می‌دهد تا با سود بیشتر منشأ درآمدهای جدید باشند.

مظاهری بر ضرورت اولویت‌بندی هزینه‌ها تأکید کرد و افزود: هزینه‌های واجب و غیرقابل‌اجتناب باید باقی بماند و از هزینه‌های جانبی و نه‌چندان مهم گذشت و آنها را برای کارهای مهم‌تر اختصاص داد. به‌عنوان‌مثال گاها هدیه‌هایی برای مقامات در نظر می‌گیرند که به‌هیچ‌وجه اهمیتی ندارد.

وی در پایان با بیان اینکه افزایش قدرت خرید مردم در برنامه هفتم کشور موردتوجه قرار گرفته است و دولت چهاردهم باید براین‌اساس برنامه‌های اقتصادی خود را بچیند گفت: تحقق این هدف نیازمند مهار تورم و تعادل‌سازی بین هزینه‌ها و درآمدها است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x