رشد ۲۹ درصدی تجارت غیرنفتی با اعضای شانگهای

سخنگوی گمرک از رشد ۲۹ درصدی تجارت غیرنفتی ایران با اعضای سازمان همکاری های شانگهای در بهار امسال نسبت به مدت مشابه خبر داد.

به گزارش مثبت بورس؛ سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک در خصوص تجارت غیر نفتی ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری  شانگهای اظهار داشت:در بهار امسال ۱۲میلیون و ۳۴۰هزار تن کالا به ارزش ۹میلیارد و ۸۵۶میلیون و ۴۸۷هزار و ۶۶۷دلار بین ایران و ۱۱کشور سازمان همکاری های شانگهای تبادل شد که نسبت به بهار سال ۱۴۰۰با رشد ۲۹درصدی همراه بوده است.

از این میزان، ۱۰میلیون و ۲۱۳هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۵۱۳میلیون و ۸۷۸هزار و ۶۵دلار مربوط به کالاهای صادراتی ایران به اعضای شانگهای است که نسبت به بهار سال قبل  ۲۰ درصد افزایش داشته و دو میلیون و ۱۶۷هزار تن کالا نیز  به ارزش چهار میلیارد و ۳۴۲میلیون و ۶۰۹هزار و ۶۰۲دلار هم از این ۱۱کشور وارد شده که با رشد ۴۱درصدی همراه بوده است.

سخنگوی گمرک در خصوص میزان صادرات کالاهای ایرانی به اعضای سازمان شانگهای توضیح داد: چین باخرید  چهار میلیارد و ۲۱۴میلیون و ۴۷۴هزار و ۳۲۷دلار، هند با ۴۲۴میلیون و ۴۱۷هزار و ۴۱۸دلار، افغانستان با ۳۶۷میلیون و ۳۴۲هزار و ۵۴۶دلار،پاکستان با ۲۷۹میلیون و ۳۷۹هزار و ۶دلار، روسیه با ۱۱۴میلیون و ۷۲۷هزار و ۶۵۱دلار و ازبکستان با ۴۶میلیون و ۳۵۰هزار و ۱۳۳دلار، پنج مقصد اول کالاهای صادراتی ایران در بین اعضای سازمان همکاری های شانگهای بودند.

قزاقستان با خرید ۳۳.۷میلیون دلار، تاجیکستان با ۲۲.۱میلیون دلار، قرقیزستان با ۷.۳میلیون دلار، بلاروس با ۴.۱میلیون دلار و مغولستان با ۱۰۱هزار دلار مقاصد بعدی صادراتی کالاهای ایرانی به اعضای سازمان شانگهای بودند.

لطیفی در خصوص رتبه کشورهای عضو سازمان شانگهای در مقاصد صادراتی ایران گفت: چین در رتبه ۱،هند ۵،افغانستان ۶،پاکستان ۸،روسیه ۱۳،ازبکستان ۲۲،قزاقستان ۲۸،تاجیکستان ۳۸،قرقیزستان ۵۰،بلاروس ۵۴و مغولستان در رتبه ۹۳ در بین ۱۲۷ کشور خریدار کالاهای ایرانی در فصل بهار قرار گرفتند.

لطیفی در خصوص میزان واردات از کشورهای سازمان همکاری شانگهای توضیح داد: چین با  ۳میلیارد و ۱۳۱میلیون دلار، هند با ۵۱۲میلیون دلار، روسیه با ۳۹۴میلیون دلار، پاکستان با ۱۹۶میلیون دلار، قزاقستان با ۶۶میلیون دلار،تاجیکستان با ۲۲.۱میلیون دلار، ازبکستان با ۱۴.۷میلیون دلار، افغانستان ۴.۴میلیون دلار،بلاروس با ۱.۵میلیون دلار، قرقیزستان با ۱.۲میلیون دلار و مغولستان با ۳۱۷هزار دلار به ترتیب در بین اعضای (اصلی و ناظر) سازمان همکاری شانگهای به فروش کالا به ایران در فصل بهار پرداختند.

لطیفی در پایان در خصوص رتبه کشورهای سازمان همکاری شانگهای در میان کشورهای  فروشنده کالا به ایران گفت: در بین ۹۸کشور که در فصل بهار واردات کالا از آنها به ایران انجام شده، چین در رتبه ۲،هند رتبه ۴،روسیه ۶،پاکستان ۰،قزاقستان ۱۸،تاجیکستان ۳۰،ازبکستان ۳۵، افغانستان ۵۴،بلاروس ۶۶،قرقیزستان ۶۹ و مغولستان ۸۲ قرار دارند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x