سوخت و دارو میرود، تلوزیون می آید/ انحصار به نفع تولیدکننده و جامعه نیست

یک نماینده مجلس با تاکید بر اینکه واردات لوازم‌خانگی از راه درست می‌تواند به نفع تولیدکننده و دولت باشد گفت: باید شرایط مناسب را برای واردات لوازم‌خانگی فراهم کرد که به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده است و کشور نیز می‌تواند از این راه درآمدی کسب نماید.

علیرضا بیگی عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مثبت بورس؛ در مورد قاچاق لوازم‌خانگی به کشور گفت: به دلیل سوبسیدهایی که به کالاهایی مانند سوخت و دارو تعلق می‌گیرد قیمت‌ها نسبت به خارج از کشور کمتر است و همین موجب بروز قاچاق می‌شود. بازگشت قاچاق نمی‌تواند در قالب وجه و ریال باشد چرا که یک فرایند مالی قابل‌توجهی را ایجاد می‌کند و همین موجب اقبال قاچاقچی به قاچاق کالا می‌شود.

وی افزود: بازاری که در کشور برای چنین اقلامی ایجاد شده جاذبه قابل‌توجهی را ایجاد کرده و تقاضا برای بازار لوازم خارجی نیز بیشتر است. کالایی مانند تلویزیون که تولید داخلی آن چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد برای قاچاق کالای مناسبی به نظر می‌رسد. این کالا سبک و قابل‌حمل است و همین موجب قاچاق این حجم به داخل کشور شده است.

بیگی یادآور شد: از سال ۹۷ واردات لوازم‌خانگی منع شده و همین موجب شد قیمت‌ها تا ۱۰ برابر افزایش یابد؛همچنین مصرف‌کننده ناچار به خرید لوازم‌خانگی داخلی بوده و رقابتی وجود نداشته است. لوازم‌خانگی خارجی اقبال بیشتری دارد و هزینه کمتری را شامل شده و همچنین امکان عرضه آن در فضای مجازی وجود دارد. انحصار به نفع تولیدکننده و جامعه نبوده است. باید شرایط مناسب را برای واردات لوازم‌خانگی فراهم کرد که به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده است و کشور نیز می‌تواند از این راه درآمدی کسب نماید.

قاچاق ۷۰۰ هزار تلویزیون به کشور

در ادامه محمدرضا شهیدی دبیر انجمن تولیدکنندگان صوتی و تصویری نیز در گفتگو با مثبت بورس؛ ضمن تأیید قاچاق ۷۰۰ هزار تلویزیون به کشور بیان کرد: برخی کالاها مانند سوخت و دارو که یارانه‌ای پرداخت می‌شود تفاوت قیمت زیادی با کشورهای خارجی دارد جذابیت ایجاد می‌کند تا در ازای خارج‌کردن آنها کالایی به کشور وارد می‌شود. این نوع قاچاق سود ۲ طرفه دارد.

وی اضافه کرد: کیفیت تلویزیون‌های ایرانی طی چند سال اخیر مطلوب شده و از نظر قیمت نیز ۳۰ درصد قیمتی که از مردم دریافت می‌شود در قالب ۹ درصد مالیات و بیمه به دولت پرداخت می‌شود. اما قاچاقچی معاف از مالیات و گمرک است؛ لذا کالای ایرانی قابل‌رقابت در کیفیت با کالای خارجی هست؛ اما از نظر قیمت نمی‌توان با آنها رقابت کرد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان صوتی و تصویری در پایان ضمن درخواست از دولت و حاکمیت برای کنترل و نظارت قوی‌تر خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان با واردات قانونی مشکلی ندارد. برای تولیدکننده تفاوتی ندارد پول دست قاچاقچی باشد یا دولت.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x