مرگ زودرس فعالیت های خلاقانه / لزوم حذف بروکراسی اداری برای اخذ مجوز تولید

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه تأکید کرد که تولیدکنندگان نباید صرفاً افق دیدی در سطح بازار داخلی داشته باشند و می‌بایست کشورهای هدف را شناسایی کرده و به صادرات کالا و خدمات بپردازند.

مهدی موسایی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، در گفت وگو با  مثبت بورس با اشاره به این که شرکت‌های کوچک بالغ بر ۶۰ درصد به سایرین الحاق شده و با مشکل روبه‌رو می‌شوند، گفت: شرکت‌های کوچک و متوسط تولیدی ابتدا با یک ایده شروع به کار می‌کنند و وقتی این ایده پرورش یافت و رشد کرد، می‌توانند کار را به‌صورت فیزیکی آغاز کنند.

وی افزود: یک ایده و خلاقیت در این شرایط شکل‌گرفته است؛ ولی در مرحله پروراندنِ این ایده، تولیدکننده با مشکل روبه‌رو می‌شود.چنان چه اگر روزانه به وزارت صمت مراجعه کنید، خواهید دید که بسیاری از این ایده‌های خلاق سال‌هاست در پی دریافت مجوز هستند؛ ازاین‌رو ابتدا باید بروکراسی اداری را از سر راه تولید برداریم.

به گفته موسایی حجم وسیعی از سرمایه اولیه در همین مرحله از بین می‌رود و وقتی زمان زیادی از تولیدکننده تلف می‌شود، خلاقیتی که در لحظه جواب می‌دهد، در نطفه خفه خواهد شد و نوآوری از بین خواهد رفت.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با تأکید بر این که بروکراسی اداری بسیاری از واحدهای کوچک و متوسط تولیدی را تهدید می‌کند، گفت: مسئله دوم مشکلی ناظر بر حاکمیت و نیز واحدهای کوچک است.بسیاری از این افراد با خلاقیت و پشتکار وارد این حوزه شدند؛ ولی مطالعات بازاری نداشتند و لذا از ابتدا باید دانست که محصول نهایی چه نیازی از بازار را جواب می‌دهد؛ آیا این نیاز اساسی است و یا این که گذراست.

موسایی معتقد است بسیاری از محصولات تولید شده در واحدهای کوچک و متوسط وقتی به مرحله تولید و خروجی می‌رسد، بازار دیگر به آن نیاز ندارد و این یکی از مشکلات واحدهای تولیدی است و در کل سیستم ما نیز فاقد مطالعات بازاری است.

ازاین‌رو وقتی تولیدکننده مجوزهای لازم را نیز دریافت کرده و کار خلاقانه‌ای را آغاز می‌کند، در مرحله بازگشت سرمایه با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: تشکل‌ها و اتاق‌های مشترک می‌توانند به‌صورت ماهیانه نشست‌هایی را برگزار کرده و تجارب را با یکدیگر به اشتراک بگذارد.

وی ادامه داد: گاه بازار به‌قدری گسترده است که بخش خصوصی درصدی اندک از آن را به دست می‌آورد و لذا هیچ مشکلی در زمینه رقابت پدید نمی‌آید؛ ولی اگر قرار باشد یک کسب‌وکار توسعه پیدا کند، باید تصمیمی جدی گرفته شود؛ ولی مدیران عامل عمدتاً در پی بازار داخلی هستند؛ ولی چرا به صادرات فکر نمی‌کنند؟!

موسایی خاطرنشان کرد: ‌ایم کسب‌وکارهای مولد در نهایت باید به توسعه صادراتی بینجامد و در این زمینه آی‌تی ایران از بسیاری کشورها نظیر ترکیه بالاتر است و باید به‌راحتی به بازار آن‌ها ورود کنیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x