پتروشیمی ها تضعیف کننده تحریم ها و پیشران تحقق اقتصاد مقاومتی

بیش از ۱۱۰ سال از اکتشاف نفت در این سرزمین می‌گذرد و تا به امروز با استحصال این منبع فسیلی و از طریق خام‌فروشی این محصول استراتژیک چرخ اقتصاد کشور چرخیده است، ولی کشورهای دیگر تاکنون بیشترین سود و منافع را از این صنعت کسب کرده‌اند.

به گزارش مثبت بورس؛ یکی از دلایلی که کشورهای غربی بیشترین منافع را از بازار نفت و گاز‌ در جهان عاید خود می‌کنند دسترسی به دانش فنی است که آنها سالیان سال روی این فناوری‌ها کار کرده‌اند، اما ما با داشتن چنین ذخایر عظیمی و عادت به خام فروشی و وابستگی که به اقتصاد نفتی پیدا کرده‌ایم؛ باعث شده به سمت خودکفایی در حوزه فناوری‌ها متمایل نشدیم و این خطر بزرگ برای کشور و نسل‌های آینده خواهد بود.

از آنجایی که سالهاست ایران در گره ی تحریم های غرب گرفتار شده و مهم‌ترین کار دشمن فشار حداکثری ممانعت از فروش نفت ایران است ما باید یک بار برای همیشه تصمیمی اساسی اخذ کنیم و از خام ‌فروشی دست‌برداریم و از آنجا که جزو نخستین کشورهای دارنده این ثروت و منبع خدادادی هستیم؛ باید مسیر جدیدی را طرح‌ریزی کنیم و به‌صورت ویژه به‌دنبال تولید دانش بومی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی حرکت کنیم چرا که می توان به جرات گفت ایران میتواند با استفاده از این فرصت، فرآورده‌های بیشتری را با هدف ایجاد ارزش افزوده تولید کند که این همان معنای واقعی بی‌اثر کردن تحریم‌ها و قوی تر شدن در اقتصاد مقاومتی است.

صنعت پتروشیمی یکی از صنایعی است که در اقتصاد مقاومتی می‌تواند حرف اساسی و جدی داشته باشد؛

اگر بخواهیم کشور از بحران خام فروشی خارج شود باید تمام عناصر مرتبط بصورت زنجیره بهم متصل و همه حلقه های زنجیره ارزش افزوده صنعت پایین دستی حوزه پتروشیمی باید مورد توجه دولت قرار گیرد تا در این حوزه شاهد انقطاع نباشیم.

از این رو باید با یک برنامه ‌ریزی دقیق طی ۱۰ سال آینده در حوزه دانش و تولید لایسنس (استاندارد قابل اتکای جهانی) حرفی برای گفتن داشته باشیم البته این دانش باید به ‌روز و همگام در سطح استاندارد‌های جهانی باشد و این مسیر از اعتماد به نسل جوان صورت می‌گیرد که طی چند سال اخیر مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای در این زمینه داشته‌اند.

در نهایت میتوان گفت که تا به امروز هر آنچه در صنعت نفت و گاز کشور به ثمر رسیده اغلب بر پروژه‌هایی در حوزه بالادستی تمرکز داشته است. باید چندین سناریوی مهم در صنعت پتروشیمی را اولویت قرار دهیم؛ یکی بحث تنوع در سبد خوراک واحد‌های پتروشیمی، دوم مدیریت نرخ‌گذاری خوراک پتروشیمی و در نهایت ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران در تکمیل زنجیره ارزش که مهم‌ترین و اساسی‌ترین گام در توسعه و تعالی این صنعت مهم و راهبردی کشور است.

علی درخشان-کارشناس اقتصادی و سیاسی

علی درخشان-کارشناس اقتصادی و سیاسی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x