چرا زیان خودروسازان تمامی ندارد؟

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به افزایش قیمت چندباره محصولات داخلی باز هم تأکید کرد که خودروسازان در حال زیان‌دادن بوده و بدهی انباشته دارند.

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با مثبت بورس؛ با اشاره به قیمت‌گذاری‌های اخیر خودرو توسط شورای رقابت و عدم‌ پذیرش خودروسازان گفت: شورای رقابت در دوره قبل شرکت‌های سی کی دی کار را انحصاری ندانست و اعلام کرد که این‌ها با هم در رقابت هستند و ازاین‌ رو صرفاً محصولات ایران‌خودرو و سایپا را انحصاری تشخیص داد.

وی افزود: در دوره جدید آقایان تشخیص دادند که همه تولیدکنندگان انحصاری هستند و در مورد ایران‌خودرو و سایپا نیز وزیر سابق صمت ۱۸ درصد افزایش قیمت در نظر گرفت؛ ولی باز هم خودروسازان ضرر می‌کردند و حملات زیادی به فاطمی امین صورت گرفت.

نعمت‌بخش گفت: یک ماه پیش مجدد افزایش قیمتی به ما دادند و شورای رقابت جدید اعلام کرد که خودروسازان نباید زیان کنند و ما نیز مرتباً در بوق‌وکرنا می‌کردیم که این قیمت‌ها تحمیلی است و ما در حال زیان‌دادن هستیم.

دبیر انجمن خودروسازان ایران یادآورشد: که این قیمت‌ها بار دیگر در سازمان حمایت بررسی شد و طی ۱۸ ماه گذشته مواد اولیه خودرو بیش از ۹۰درصد افزایش قیمت داشته است و در این شرایط سازمان حمایت تشخیص داد که برخی خودروها تا ۷۰ درصد باید افزایش قیمت پیدا کند.

وی افزود: پس از کش و قوس‌ها متوسط ۲۹ درصد افزایش قیمت داده شد؛ ولی باز هم ایران‌خودرو و سایپا زیان می‌کنند و اگر کیفیت خودروی ما مطلوب نیست به دلیل پاشنه آشیلی به نام قیمت است.

نعمت‌بخش اضافه کرد: بدهی ما به قطعه‌سازان حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان زیاد شده است و کیفیت هم همینی هست که می‌بینید!

وی همچنین مدعی شد که وقتی خودروساز به قطعه‌ساز از کیفیت نامناسب قطعه گلایه می‌کند، آن‌ها ابتدا مسئله بی کیفیتی قطعات را مطرح می‌نمایند و لذا کیفیت نامناسب به دلیل قیمت‌های دستوری است.

در پایان نعمت‌بخش با اشاره به تصمیم شورای رقابت برای قیمت‌گذاری محصولات سی کی دی گفت: بر اساس قیمت ۱۱/۱۱/۱۴۰۱ که نرخ ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود، قیمت‌گذاری صورت گرفت؛ ولی روز بعد ارز نیمایی افزایش قیمت پیدا کرد و این شرکت‌ها با ارز آزاد وارد معامله می‌شدند و هیچ‌کدام از فعالان بخش خصوصی نیز زیر بار این قیمت‌ها نرفتند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x