چرا زیان خودروسازان تمامی ندارد؟
دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به افزایش قیمت چندباره محصولات داخلی باز هم تأکید کرد که خودروسازان در حال زیاندادن بوده و بدهی انباشته دارند.
احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با مثبت بورس؛ با اشاره به قیمتگذاریهای اخیر خودرو توسط شورای رقابت و عدم پذیرش خودروسازان گفت: شورای رقابت در دوره قبل شرکتهای سی کی دی کار را انحصاری ندانست و اعلام کرد که اینها با هم در رقابت هستند و ازاین رو صرفاً محصولات ایرانخودرو و سایپا را انحصاری تشخیص داد.
وی افزود: در دوره جدید آقایان تشخیص دادند که همه تولیدکنندگان انحصاری هستند و در مورد ایرانخودرو و سایپا نیز وزیر سابق صمت ۱۸ درصد افزایش قیمت در نظر گرفت؛ ولی باز هم خودروسازان ضرر میکردند و حملات زیادی به فاطمی امین صورت گرفت.
نعمتبخش گفت: یک ماه پیش مجدد افزایش قیمتی به ما دادند و شورای رقابت جدید اعلام کرد که خودروسازان نباید زیان کنند و ما نیز مرتباً در بوقوکرنا میکردیم که این قیمتها تحمیلی است و ما در حال زیاندادن هستیم.
دبیر انجمن خودروسازان ایران یادآورشد: که این قیمتها بار دیگر در سازمان حمایت بررسی شد و طی ۱۸ ماه گذشته مواد اولیه خودرو بیش از ۹۰درصد افزایش قیمت داشته است و در این شرایط سازمان حمایت تشخیص داد که برخی خودروها تا ۷۰ درصد باید افزایش قیمت پیدا کند.
وی افزود: پس از کش و قوسها متوسط ۲۹ درصد افزایش قیمت داده شد؛ ولی باز هم ایرانخودرو و سایپا زیان میکنند و اگر کیفیت خودروی ما مطلوب نیست به دلیل پاشنه آشیلی به نام قیمت است.
نعمتبخش اضافه کرد: بدهی ما به قطعهسازان حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان زیاد شده است و کیفیت هم همینی هست که میبینید!
وی همچنین مدعی شد که وقتی خودروساز به قطعهساز از کیفیت نامناسب قطعه گلایه میکند، آنها ابتدا مسئله بی کیفیتی قطعات را مطرح مینمایند و لذا کیفیت نامناسب به دلیل قیمتهای دستوری است.
در پایان نعمتبخش با اشاره به تصمیم شورای رقابت برای قیمتگذاری محصولات سی کی دی گفت: بر اساس قیمت ۱۱/۱۱/۱۴۰۱ که نرخ ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود، قیمتگذاری صورت گرفت؛ ولی روز بعد ارز نیمایی افزایش قیمت پیدا کرد و این شرکتها با ارز آزاد وارد معامله میشدند و هیچکدام از فعالان بخش خصوصی نیز زیر بار این قیمتها نرفتند.