گندله ارزان بدون مشتری/رقابت در رینگ آهن‌اسفنجی

درحالی که بهای مواد اولیه زنجیره آهن و فولاد در کشور نسبت به نرخ جهانی پایین‌تر است، اما تقاضا برای کنسانتره و گندله در رینگ صنعتی بورس کالای ایران محدود است. اما وضعیت در رینگ آهن‌اسفنجی متفاوت بوده و برتری تقاضا به عرضه باعث رقابت قیمتی میان متقاضیان می‌شود.

به گزارش مثبت بورس؛   در آخرین هفته از مهر ماه بالغ بر ۲۸۸ هزار تن کنسانتره، ۶۶۵ هزار تن گندله و ۷۵ هزار تن آهن‌اسفنجی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد.

گندله داخلی ارزانتر از سنگ‌آهن در چین

در چهارمین هفته از مهر ماه رینگ صنعتی بورس کالا میزبان عرضه ۶۶۵ هزار تن گندله بود؛ خریداران تقاضایی بالغ بر ۲۹۴ هزار تن را برای این گندله در بازار به ثبت رساندند. قیمت پایه تعیین شده برای عرضه این گندله ۲ هزار و ۷۹۳ تومان تعیین شده بود، که کل محصول عرضه شده بدون رقابت قیمتی با همین نرخ به فروش رفت. با احتساب دلار نیمایی ۲۷ هزار ۲۰۰ تومانی نرخ دلاری فروش گندله از رینگ صنعتی بورس کالا به ۱۰۲ دلار و ۸۷ سنت رسید.

در شرایطی که نرخ فروش سنگ‌آهن عیار ۶۲ درصد در بنادر چین حدود ۹۶ دلار به ازای هر تن ارزیابی می‌شود، باید اذعان کرد که نرخ گندله به‌عنوان محصولی فرآوری شده کاملا دارای توجیه اقتصادی و نسبت به نرخ جهانی ارزان است، اما برتری عرضه نسبت به تقاضا با توجه به وجود مازاد عرضه گندله در بازار داخل مانع از فروش این گندله ارزان می‌شود.

رقابت در رینگ آهن‌اسفنجی پابرجا ماند

واحدهای احیای کشور در آخرین هفته از مهر ماه بالغ بر ۷۵ هزار تن آهن اسفنجی در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه کردند، که برای آن تقاضایی برابر ۱۸۵ هزار تن در این بازار به ثبت رسید. برتری تقاضا نسبت به عرضه، رقابت قیمتی در این بازار را به همراه داشت.

قیمت پایه عرضه آهن‌اسفنجی در رینگ صنعتی بورس کالا برابر ۷ هزار و ۷۶۰ تومان بود؛ برتری تقاضا نسبت به عرضه با ایجاد رقابت قیمتی میان خریداران باعث شد تا نرخ فروش این محصول به ۸ هزار و ۱۷۰ تومان برسد. به این ترتیب متقاضیان برای کسب سهم از آهن‌اسفنجی در این روز به رقابت نرخی حدود ۵.۳ درصدی دست زدند.

رقابت برای کنسانتره چادرملو، در شرایط رکود بازار

در این روز ۲۸۸ هزار تن کنسانتره نیز در رینگ صنعتی  بورس کالا عرضه شد که برای آن تقاضایی برابر ۱۲۵ هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش ۶۵ هزار تن محصول منجر شد. کنسانتره با نرخ پایه‌ای در بازه هزار و ۹۰۰ تومان تا ۲ هزار و ۱۹۰ تومان عرضه شد، این تقاضا تنها برای محصول ۲ شرکت چادرملو و کویر یزد بود و مشتریان تقاضایی برای کنسانتره سایر شرکت‌ها در بازار به ثبت نرساندند.

به این ترتیب در حالی که برای کنسانتره بسیاری از واحدها مشتری در بورس کالا نبود؛ محصول شرکت چادرملو با رقابت قیمتی به فروش رفت، رقابت برای خرید این کنسانتره به ۱۱ درصد رسید و به این ترتیب میانگین نرخ فروش کنسانتره چادرملو به ۲ هزار و ۴۳۰ تومان رسید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x