اثر چشم گیر تجارت ایران با ورود به بازار ۳۰۰ میلیارد دلاری اوراسیا

مدیرگروه دیپلماسی اقتصادی اندیشکده جهادی پیرامون ریشه‌های ساختار تورمی ایران و روابط اقتصادی ایران با کشورهای همسایه گفت: اگر مفهوم قدرت اقتصادی را فهمیده باشیم می‌تواند به کشورها اهمیت دهد و قطعاً رشد اقتصادی کشورها می‌تواند به اهمیت خودش در دولت‌های مختلف بین‌المللی دست پیدا کند.

میلاد رضاپور، عضو هیئت‌علمی و مدیرگروه دیپلماسی اقتصادی اندیشکده جهادی در گفتگو با مثبت بورس؛ با تاکید بر اینکه اقتصاد اوراسیا بازاری بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار است و می‌تواند تاثیر چشم‌گیری بر آمار تجاری ایران بگذارد افزود: کشورهایی هستند که توانستند در همین راستا از اقتصادی که به دست آوردند به قدرت‌های نظامی و تسلیحات نظامی دست پیدا کنند و امروز سلاح اصلی سلاح اقتصادی است.

وی اظهار کرد: توافق اوراسیا نه‌تنها بازار ۱۸۵ میلیون نفری را در اختیار ایران گذاشت؛ بلکه دروازه‌های بزرگ کشورهای اروپایی را به سمت ایران باز کرد تا ایران بتواند با استفاده از تسهیلات اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادرات فراگیر در حوزه جهانی در این مسیر کسب کند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد اوراسیا بازاری بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار است و می‌تواند تاثیر چشم‌گیری بر آمار تجاری ایران بگذارد افزود: باتوجه به روابط سیاسی ایران با همسایگان یک دستاورد چشم گیری در تجارت بین المللی را انتظار داریم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در اسفند ۱۴۰۰ خبری مبنی بر توافق بین ایران و عربستان به واسطه‌گری چین برای احیای روابط بین این دو کشور منتشر شد که همه را در حوزه داخلی و بین‌المللی متعجب کرد؛ چراکه تنش‌های مختلف بین ایران و عربستان زیاد بود.

وی افزود: چشم‌انداز ظرفیت تجاری ایران و عربستان برای دو سال آینده طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته ۳ میلیارد دلار است و این موضوع در ارتباط با عربستان جهش بزرگ محسوب می‌شود.

رضاپور تصریح کرد: بر اساس اعلام و اسناد گمرک سال ۱۳۹۱ کل تجارت ایران و عربستان ۱۸۵ میلیون دلار بود که این رقم سال ۱۳۹۲ با مقداری کاهش سطح مبادلات کالایی به ۱۳۵ میلیون دلار رسید.

وی افزود: بیشترین ارزش دلاری و بیشترین حجم مبادلات ایران و عربستان سال ۱۳۹۴ یعنی سال قطع ارتباط این دو کشور بود که حدود ۲۱۲ میلیون دلار بود و تا ۱۴۰۰ هیچ مبادله‌ای بین این دو کشور صورت نگرفت.

مدیرگروه دیپلماسی اقتصادی اندیشکده جهادی خاطرنشان کرد: تسریع در روابط ایران با عربستان نشان داد که دولت به عهد خودش برای توسعه روابط با کشورهای همسایه وفادار است و صرف شعار انتخاباتی نبود و با پرحاشیه‌ترین کشور ارتباطات آغاز کرد تا نیاز ایران به غرب کاهش یابد.

وی با بیان اینکه بازار کشورهای همسایه می‌تواند به‌عنوان حلقه میانی و واسطه عمل کند و می‌توانیم به کشورهای ثالث دسترسی داشته باشیم افزود: دولت سیزدهم در بحث توافقات اهدافی مبنی بر کاهش تنش و افزایش تجارت و فعالیت‌های اقتصادی و همگرایی تا حصول منافع مشترک اقتصادی بین همسایگان دارد.

این استاد دانشگاه ضمن تأکید بر این مطلب که اقتصاد و تجارت در سایر تصمیمات میان کشورها و افزایش همکاری‌ها اثرگذار است گفت: عراق مقصد اول کالاهای صادراتی است، امارات مبدأ واردات ایران است و ترکیه همواره در جایگاه دوم و سوم صادرات است؛ پاکستان با سیاست اخیر دولت خودش در مبادلات تجاری رشد قابل‌توجهی داشته است.

وی افزود: افغانستان با تغییرات حاکمیتی نوسانات اقتصادی در این کشور شاهد بودیم؛ ولی در حال حاضر به سمت روند فزاینده‌ای پیش می‌رویم تا جایی که ۶ درصد صادرات و ۱۱ درصد واردات نسبت به این کشور داریم.

رضاپور اظهار کرد: یکی از کشورهای استراتژیک برای ایران جمهوری آذربایجان است و هر چند مسائل سیاسی داریم حسن هم‌جواری ایران با این کشور باعث شده مسیر صعودی نسبت به سال گذشته و ۱۴ درصد افزایش تجارت با‌ایم کشور را شاهد بودیم.

وی با اعلام اینکه ۱۴۴ درصد رشد تجارت با ارمنستان و رشد ۳۲ درصدی با کشور قزاقستان داشتیم افزود: سال گذشته تجارت ۱۴ میلیون دلاری بین ایران و عربستان داشتیم که اولین سفر وزیر اقتصاد منتج به مبادلات و سرمایه‌گذاری مشترک شد دروازه‌هایی را برای تسهیل در تجارت ایجاد کرد؛ چراکه بحث پولی و بانکی و حمل و نقل برخی موانع در مراودات مالی ایران ایجاد می‌کرد.

مدیرگروه دیپلماسی اقتصادی اندیشکده جهادی ادامه داد: مذاکرات در راستای توسعه روابط یک جهش مثبت است و مردم باید به این شکل از مذاکرات که دولت با کشورهای همسایه داشته خوش‌بین باشند؛ چراکه وارد موضوعات رفع موانع تجاری می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران از طریق ارتباطات اقتصادی و دوستی‌های اقتصادی با کشورهای همسایه به اهداف بزرگ‌تری می‌رسد افزود: ایران و عربستان زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری مشترک دارند و علاقه عربستان در این موضوع نشان می‌دهد که گرایش تجاری به سمت ایران دارد و این موضوع آینده سیاسی اقتصادی جدیدی را بین این دو کشور شکل می‌دهد؛ ولی اگر این ظرفیت بر پایه تعهد به توافقات نباشد هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اصلاحات اقتصادی به‌آرامی شکل می‌گیرد افزود: سیاست توسعه روابط با کشورهای همسایه باعث شده به ارقامی برسیم که طی دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است و مثلاً در یک بخش ۵۳ میلیارد دلار صادرات داشتیم که ربطی به خدمات فنی و مهندسی، برق و نفت سفید و خام ایران ندارد.

وی افزود: حذف تمامی موانع و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و استفاده از شبکه تجار می‌تواند مسیر اقتصادی را رونق دهد.

مدیرگروه دیپلماسی اقتصادی اندیشکده جهادی تصریح کرد: حربه‌های اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه‌ای که با هدف تحت‌فشار قرار دادن نظام سیاسی و تغییر رفتار سیاسی نسبت به ایران شد همین تحریم‌ها به‌صورت مستقیم به مردم آسیب وارد می‌کند.

وی افزود: ایران با اقتصاد مقاومتی و مقاومت مردم در برابر تحریم‌های دشمن قرار گرفت و توجه به کشورهای آسیای میانه از طریق کشورهای همسایه موجب رشد شده است.

رضاپور خاطرنشان کرد: دیپلماسی اقتصادی صرفاً با کشور خاصی نیست؛ بلکه کشورها دروازه ارتباط و واسطه با سایر کشورها هستند و می‌تواند به‌عنوان یانجی برای ارزآوری بیشتر عمل کند.

وی در پایان  اظهار کرد: استفاده تفصیلی از نخبگان اقتصادی در برنامه‌های دولت پیشنهاد داده شده است تا با تحلیل صحیح به مسیر درست برسیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x