ادعای سخنگوی شورای رقابت مبنی بر مداخله مجلس و دولت برای ایجاد اختلال در بازار خودرو

سخنگوی شورای رقابت با بیان اینکه عملکرد شورای رقابت مناسب بود گفت: دولت و مجلس بیشترین اختلال را در بازار خودرو ایجاد کردند و شورای رقابت با هدف افزایش عرضه ورود کرد.

اسماعیل شجاعی سخنگوی شورای رقابت در  گفتگو با مثبت بورس؛ درباره عملکرد شورای رقابت در حوزه خودرو اظهار کرد: بازار، یک طرف عرضه و تقاضا دارد که مجلس ۵۰ درصد از بخش عرضه را متوقف و محدود کرده و به طرح جوانی جمعیت اختصاص داد.

وی با انتقاد از اینکه مجلس، طرف عرضه را در حوزه خودرو مختل کرده افزود: اگر یک میلیون خودرو تولید می‌شود ۵۰ درصد آن باید برای طرح جوانی جمعیت اختصاص داده شود و گویا نمایندگان برای حمایت از طرح جوانی جمعیت هیچ راه حلی جز اختصاص خودرو نداشتند.

سخنگوی شورای رقابت تصریح کرد: ما طی یکی دو سال گذشته قیمت خودروسازان را ثابت نگه داشتیم اما در مقابل، قیمت مواد اولیه بالا و به ویژه فولاد بالا رفت که همه اینها و مهم تر از همه تغییر مدیران باعث اختلال در عرضه و کیفیت خودرو شد.

شجاعی معتقد است مهار تورم با رشد تولید محقق می‌شود و رشد تولید هم زمانی است که تولیدکننده حدأقل زیان نکند.

وی عامل اصلی انحصار در خودروسازی را خود دولت دانست و گفت: بزرگترین صنعت کشور صنعت خودروسازی است اما همه بلاها را بر سر این صنعت آوردیم و تنها راه حل هم این است که آن را خصوصی سازی کرده و به اهلش واگذار کنیم.

سخنگوی شورای رقابت تصریح کرد: در شرایطی که صنعت خودرو به ۵۰۰ صنعت دیگر متکی است با تعطیلی صنعت خودروسازی کل اقتصاد ورشکسته خواهد شد.

شجاعی با اشاره به دلایل مخالفت شورای رقابت با بورس کالا گفت: هیچ جای دنیا محصول نهایی را در بورس کالا عرضه نمی‌کنند. دلیل دوم این است که روش بورس کالا مزایده و حدأکثر قیمت است و اگر این روش ادامه پیدا می‌کرد مصرف کننده دچار زیان جدی می‌شد. دلیل سوم این بود که ساختاری برای خرید عمومی در بورس وجود نداشت و با این مدل عملاً به دلالی مدرن و ساماندهی شده دامن زده می‌شد و دلیل چهارم مخالفت شورا با عرضه خودرو در بورس هم عرضه قطره چکانی بود.

وی راهکار اساسی را در افزایش عرضه دانست و افزود: عملکرد غلط دولت و مجلس موجب اختلال در عرضه خودرو شده است.

سخنگوی شورای رقابت با تأکید بر اینکه شعار سال با سرکوب تولید محقق نمی‌شود گفت: راه حل کاهش تورم و نفع مصرف کننده، رونق تولید است که خودش الزاماتی دارد از جمله کاهش دخالت دولت و مجلس و سودآور شدن شرکت‌های تولیدکننده خودرو.

شجاعی عملکرد شورای رقابت را مناسب ارزیابی کرد و افزود: دولت و مجلس بیشترین اختلال را در بازار خودرو ایجاد کردند و شورای رقابت با هدف افزایش عرضه ورود کرد و تلاش می‌کند که بازار متعادل شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x