یقه گیری جهاد کالا و بانک آینده از جیب رسانه چی ها / اطلاعات ۳ هزار خبرنگار در دست دو مجموعه مالی

چندی پیش تارنمای  سامانه جامع رسانه های کشور کنتسب به معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبری مبنی براعطای وام های  ۳۰، ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی برای خرید کالای ایرانی ویژه خبرنگاران با مشارکت جهاد کالا و بانک آینده خبر داد.

به گزارش مثبت بورس؛ در این خبر آمده بود که ” طی هماهنگی‌های صورت گرفته با معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت و مدیران بانک عامل، سقف تسهیلات جهاد کالا ویژه خبرنگاران و اصحاب رسانه از ۵۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون تومان و حداکثر مهلت بازپرداخت آن از ۳ سال به ۴ سال افزایش پیدا کرد ضمن آنکه وام خرید کالای ایرانی طبق تفاهم ‌نامه معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت به اصحاب رسانه؛ خبرنگاران، صاحبان امتیاز و مدیران مسئول قابل پرداخت است.”

شروع ماجرا

ماجرا از آنجایی آغاز می شود که سایت معاونت مطبوعاتی در تاریخ ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ خبری دال بر آغاز ثبت نام برای دریافت تسهیلات آسان برای اصحاب رسانه و خبرنگاران به جهت اعطای کمک هزینه خرید کالای ایرانی آنهم از طریق سامانه جهاد کالا و بانک آینده بعنوان بانک عامل پرداخت وام منتشر می کند.

همانطور که در متن خبر معاونت مطبوعاتی آمده است این تسهیلات با پیش زمینه انعقاد تفاهم نامه بین معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت صورت گرفت، تا اهالی رسانه پس از ثبت درخواست و با دریافت تاییدیه وزارت ارشاد مبنی بر فعالیت رسمی اصحاب رسانه بتوانند در طبق ظوابط مبالغ تسهیلات درخواستی را پس از احراز مدارک هویتی اخذ کنند.

آن زمان که این خبر به اصحاب رسانه مخابره شد هنوز بخشنامه افزایش نرخ سود تسهیلات به بانک ها ابلاغ نشده بود و قرار بود که این وام با سه سقف متفاوت با رقم سود ۱۸ درصدی به اصحاب رسانه پرداخت شود که از این رو با کارشکنی های متعدد و عدم هماهنگی های لازم در زمان مقرر از سوی وزارت صنعت این زمان طولانی تر شده و با صدور بخشنامه جدید بانک مرکزی در خصوص اعمال سود تسهیلات ۲۳ درصدی متفارن شود.

با طولانی شدن فرآیند معرفی اعضا به جهاد کالا پیگیری های بعمل آمده از وزارت ارشاد بر این مبنا شد که این روند از سوی وزارت صمت صورت گرفته و متاسفانه با توجه به افزایش درصد سود تسهیلات بانکی موضوع فعلا در هاله ای از ابهام و یا کن لم یکن خواهد شد.

ارسال پیامک از سوی بانک عامل: ثبت نام کنید

پس از گذشت دو ماه از انتشار خبر اعطای تسهیلات به اصحاب رسانه و طولانی شدن زمان بررسی ومعرفی اشخاص به بانک ها در نهایت در نیمه سوم خرداد ماه سال جاری پیامکی حاوی ثبت نام و انتخاب شعبه به خبرنگاران ارسال و دعوت شد تا مراحل احراز هویت در سامانه بانک آینده ثبت شود.

آغاز پروژه یقه گیری بانک از متقاضیان

با ورود به سامانه و بارگذاری اطلاعات به دو بخش داشتن و یا نداشتن حساب در بانک عامل رسیدیم، اما جالبی ماجرا از اینجا آغاز می شود که در فرآیند ثبت نام تا مرحله رتبه بندی همه چیز طبیعی و روال معمولی دارد اما کار که به گزینه دوم یعنی همان رتبه بندی می رسد کیسه دوخته شده برای جیب متقاضیان باز می شود و یقه گیری آغاز می شود.

سکانس اول: دریافت هزینه استعلام رتبه بندی ۱۰ هزار تومان

با ورود به فیلد رتبه بندی که این مرحله بیشتر برای افرادی رخ میدهد که دارای حساب بانکی از بانک عامل باشند آغاز می شود و اخذ مبلغ ۱۰ هزار تومانی بدین معناست که استعلام رتبه بندی دارای خدمات ویژه بانکی است و شامل پرداخت وجه از سوی خدمات گیرنده می شود.

در بهترین حالت اگر در حسابتان پول داشته باشید این مبلغ کسر می شود و اگر پولی در حسابتان نباشد برای ادامه فرآیند، متقاضی نیاز به واریز دارد؛ پس در این مرحله دومین کیسه دوخته شده بانک برای جیب متقاضیان واریز وجه و ورود پول به چرخه بانک آینده خواهد بود.

حالا اینجا دو موضوع مطرح می شود کسانی که دارای حساب هستند و کسانی که دارای حساب نیستند.

سکانس دوم: در باغ سبز

نمیتوان به طور دقیق گفت چند درصد از کسانی که مشتری این بانک هستند در طول سال بطور مداوم با حسابشان کارکرده و تراکنش های لازم  را تا حدی بالا برده اند که میانگین حساب آنان قابل قبول باشد که دست آخر طبق ضوابط مشمول دریافت وام شوند ضمن آنکه در قسمت ابتدایی مطلبی دال بر شرایط و ظابط درخواست استعلام و یا توضیحی برای اینکه مشتری باید حساب فعال داشته باشد تا در رده بندی قرار گیرد نیست.

قطعا اگر چنین مطلبی در تارنما و قبل از درخواست استعلام برای مشتریان شفاف عنوان می شد اگر  کسی حساب غیرفعال داشته باشد اقدام به استعلام نخواهد کرد و هزینه ۱۰ هزارتومانی را نخواهد پرداخت اما عدم شفاف سازی را میتوان بعنوان یک استراتژی به نفع بانک و برای خدمت بدون جواب تلقی کرد.

با زدن گزینه استعلام از سوی متقاضیان و کسر ۱۰ هزار تومانی و در نهایت عدم پاسخ بانک به مشتریان مبنی بر نداشتن میانگین حساب کاملا روشن است که بخشی از آمار درخواست کننده بطور چشم گیری ریزش خواهد داشت.

سکانس سوم: ظاهر سازی

پس در اینجا سومین یقه گیری بنفع بانک آغاز می شود وآنهم شوآف عظیم برای بزرگنمایی خدمت رسانی به اصحاب رسانه است، که قطعا مدیران بانک این موضوع را در آمارهای خود بعنوان یک دستاورد مطرح خواهند کرد، اما دستاوردی که تنها پوسته دارد و محتوای آن کذب و دروغ است.

دومین گروه کسانی هستند که اعلام کردند حساب فعالی ندارند؛ پس برای دریافت تسهیلات مجبورند افتتاح حساب کنند و مابقی فرآیند را انجام دهند که در نهایت با روش هایی که در بالا عنوان شد علاوه بر پرداخت بالاجبار ۱۰ هزارتومان با در بسته مواجه خواهند شد و در نهایت با چنین پیامی روبرو می شوند: امکان پرداخت تسهیلات به صورت آنلاین برای شما وجود ندارد، لطفا به صورت حضوری به بانک مراجعه کنید.

سکانس چهارم: استراتژی بازی با آمار دروغ

حال در خوشبینانه ترین حالت ممکن میتوان دریافت که متقاضیانی که به بانک مراجعه میکنند قطعا با ضرر زمانی هم مواجه خواهند شد چرا که پاسخ کارپردازان بانکی از همین حالا مشخص است و آنها با عنوان کردن عدم فعالیت حساب و کسب میانگین گردش مالی در نهایت راه خروج از شعبه را به آنان نشان خواهند داد.

در اینجا هم می توان گقت بخش اعظمی از درخواست کنندگان بدلیل مشغله های فراوان و پروسه طولانی اداری و تشریفاتی آن از دریافت تسهیلات منصرف می شوند.

با این استراتژی میتوان گفت چهارمین یقه گیری بانک از متقاضیان صورت میگیرد و آنهم بالابردن آمار حساب های باز شده در بانک برای داشتن مانور تبلیغاتی و اقناع سازی مسئولان بانک مرکزی با شعار اعتماد مردم به این بانک و اخذ امتیازات درشت و حمایتی از بانک مرکزی خواهد بود که این اقدام نیز با ریزبینی رسانه های تخصصی قابل درک است.

تبلیغات از جیب مردم

میتوان با یک حساب و کتاب ساده فهمید که تمام این شوآف ها نه تنها سود تبلیغاتی عظیم برای بانک آینده دارد بلکه هزینه این شوآف خود را هم از جیب متقاضیان وام با همان ۱۰ هزار تومان تامین کرده و در فکر عملیاتی کردن استراتژی بعدی تبلیغاتی خود خواهد بود.

با فرض بر این ادعا که در خبرها آمده بود، لیست ۳ هزار نفره درخواست کنندگان وام از سوی وزارت ارشاد به وزارت صمت و پس از آن به جهاد کالا و بانک  آینده ارسال شده که بازهم پنجمین یقه گیری برای وزارت صمت، جهاد کالا و بانک آینده رخ میدهد و آن دسترسی به اسامی اصحاب رسانه بعنوان یک سرمایه اطلاعاتی خواهد بود.

آیا جهاد کالا با بانک آینده دست برادری داده است؟

در نهایت میشود دو حالت استنباط کرد که یا دست جهاد کالا با بانک آینده در این شوآف تبلیغاتی در دست هم است و از این موضوع منفعتی حاصل خواهد کرد یا اینکه جهاد کالا هم گول ظاهر سازی بانک آینده را خورده و در حلقه پروپاگاندای آن گرفتار شده است.

اما از طرفی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد هم ناخواسته در گرداب تبلیغاتی و جوسازی بانک آینده گرفتار شده و مستنداً رقم تعداد درخواست کنندگان را رسانه ای کرده است اما پیگیر این موضع گیری های خاکستری برای آمارسازی ها نشده و یا شاید هنوز از پشت پرده آن بی خبر است.

البته کوتاهی وزارت صمت در عقب نشینی از تعهد داده شده نیز جای بحث و بررسی های بیشتر دارد که در آینده ابعاد این موضوع نیز بررسی خواهد شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x