برهم زدن نظام اقتصادی کشور توسط یک بانک/ برخی بانک ها با مال سازی، تجارت می کنند

یک کارشناس حوزه پول و بانک با بیان اینکه یک بانک قرمز نظام اقتصادی را برهم زده، معتقد است نقدینگی به‌سان کودکی است که صرفا می‌توان جلوی رشد بیش از اندازه آن را گرفت.

حسین غیاثوند از مدیران بانکی کشور و کارشناس حوزه پولی و بانکی در گفتگو با مثبت بورس؛ با اشاره به دو راهکار رونق تولید و انتشار اوراق قرضه برای مدیریت رشد نقدینگی اظهار کرد: این راهکارها وجود دارد ولی اساسا باید دید که منشأ رشد نقدینگی کجاست و سپس برای آن فکری بیاندیشیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: کشورهایی با ثبات اقتصادی در گذشته نیز با افزایش حجم نقدینگی رو به رو بوده‌اند و رشد نقدینگی وجود داشته ولی در آن کشورها هدف گذاری می‌شود که از قِبل درصد مشخصی از رشد نقدینگی، باید رشد اقتصادی نیز صورت گیرد.

غیاثوند ادامه داد: هدف از رونق تولید، افزایش تولید ناخالص ملی و در این بین باید میان رشد نقدینگی و رشد تولید تناسب و هدف گذاری داشته باشیم.

جمع آوری پول و کنترل رشد نقدینگی

در این بین یکی از مشکلاتی که چند دهه درگیر آن هستیم، فاصله شگرف میان رشد اقتصادی و رشد نقدینگی است و به عنوان راهکارهایی که در کوتاه مدت به عنوان مسکن مورد نظر هستند، انتشار اوراق قرضه یکی از راهکارها محسوب می‌شود.

وی افزود: این راهکاری بلند مدت نیست و فقط در برهه‌هایی می‌تواند پول را از اقتصاد جمع آوری کرده و تا حدی ادامه رشد نقدینگی را کنترل نماید.

نقدینگی خلق شده از بین نمی‌رود

این کارشناس اقتصادی در عین حال یادآوری کرد که وقتی با رشد نقدینگی رو به رو می‌شویم، حجم آن به هر حال افزایش یافته است؛ مثلا حجم نقدینگی در پایان ۱۴۰۱ به حدود ۶ هزار و ۴۰۰ همت رسید و امروز نیز رقمی نزدیک به ۷ هزار همت تخمین زده می‌شود.

این رقم نقدینگی ایجاد شده است و دیگر نمی‌توان سراغ کاهش آن رفت ولی در بحث کنترل رشدِ نقدینگی ابزارهای مورد نیاز در اقتصاد وجود دارد.

نقدینگی نباید منجر به سکته در اقتصاد شود

غیاثوند در ادامه اضافه کرد: افزایش نقدینگی به سان فشار خون نباید به قدری بالا رود که خدای ناکرده به سکته اقتصاد بیانجامد و یا از جایی دیگر شاهد خونریزی باشیم.

وی در عین حال تاکید کرد که در حوزه میزان و حجم نقدینگی در کشور و در صورت مقایسه آن با خود در گردش باید دانست که اقتصاد ما عمدتا با فشار خون رو به رو است تا این که از افت فشار و کاهش نقدینگی رو به رو باشد!

بانک قرمز؛ بانک فردا

این کارشناس پولی و بانکی با اشاره به تقسیم بندی بانک‌ها اظهار کرد: گروهی از بانک‌ها سبز و خوب و سالم بوده و ضمن بانکداری، دنبال برهم زدن فضای اقتصادی نیستند و مال سازی نکرده و در بازار سکه و خودرو هم دخالت نمی‌کنند و استانداردهای بانک مرکزی را رعایت می‌کنند.

یکسری از بانک‌های دولتی زرد هستند و این رنگ را وام دار دولت هستند چون این‌ها را به شکل قلک دیده و مدام در صندوق آن‌ها دست برده و برای مصارف به آن متوسل شده است.

وی دیگر بانک‌ها را به رنگ قرمز خواند و تصریح کرد: دولت نقشی در مسیر نادرست این بانک‌ها نداشته ولی این بانک‌ها مال ساختند و با دخالت در امور غیر بانکی، دست به تجارت زده و پول‌هایی کلان اعطا کردند که هیچ گاه به چرخه اقتصادی کشور بازنگشته است و عمده اضافه برداشت در نظام بانکی نیز به یکی از این بانک‌ها تعلق دارد و در یکی از سریال‌های تلویزیونی نیز نام آن را با واژه فردا معرفی کردند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x