تغییر حالت بندر جاسک از دفتر خانه گمرکی به قطب صادراتی کشور در ۱۰ سال

معاون برنامه‌ریزی و بین‌الملل گمرک ایران از تبدیل‌شدن بندر جاسک به قطب صادراتی کشور خبر داد و گفت: کمتر از ۱۰ سال پیش شرایط کنونی در جاسک وجود نداشت و در حد دفترخانه گمرکی بود ولی امروز به قطب صادرات نفتی و کالاهای مختلف تبدیل شده است و کالا از آن جا صادر و وارد می‌شود.

ابوالفضل اکبرپور، معاون برنامه‌ریزی و بین‌الملل گمرک ایران در گفتگو با مثبت بورس؛ درباره تصویب کلیات مربوط به معیشت و اشتغال مرزنشینان اظهار کرد: این لایحه برای بهبود معیشت مردم است و رونق تجارت رسمی را در مرزهای کشور شکل می‌دهد.

مرزنشینان مدافعان خط مقدم نظام هستند و باید شرایط اقتصادی با کشورهای همسایه مورد بهره‌برداری این مردم قرار گیرد و سروسامان یابد تا در معیشت مردم و سفره آن‌ها و رونق تجارت رسمی تأثیر بگذارد.

وی افزود: این مسائل باید شفاف شود و قابل‌رصد باشد تا مشخص گردد چه کالاهایی باید وارد شوند و عرضه آن نیز در سطح بازار معین گردد. در این راستا ۱۰درصد واردات باید توسط مرزنشینان صورت گیرد و در این راستا ۶۰ میلیارد دلار واردات داشتیم که ۱۰درصد آن عدد پایینی نیست و در مرزهای ما تأثیرگذار خواهد بود و در برنامه‌های بعدی باید اجرایی گردد و آن چه وارد خزانه دولت می‌شود، می‌بایست برای معیشت مردم هزینه گردد و به بازسازی و نوسازی گمرک در نقاط مرزی شود.

اکبرپور افزود: این بازارچه‌ها با حداقل خدمات در اختیار مرزنشینان است و امکان پهلوگیری لنج‌های بزرگ‌تر فراهم آید و این طرح بسیار خوب است.

وی با بیان این که بسیاری کالاهای وارداتی از نقاط مرزی وارد می‌شود که به محصولات بهداشتی مربوط است و مجوزهای کالایی باید درباره آن اظهارنظر کنند، گفت: این کالاها به‌صورت رسمی وارد می‌شود و باید مجوزها نیز به‌صورت رسمی اخذ گردد و سپس در مراکز استان توزیع شود.

معاون برنامه‌ریزی و بین‌الملل گمرک ایران اضافه کرد: آثار تجارت در مرزها مشخص است و بسیاری کالاها از مرزها وارد می‌شود ولی برخی بنادر بسیار کوچک هستند. به‌عنوان‌مثال گمرک در بوشهر و خوزستان و… ارائه خدمت می‌دهد ولی در غرب و شرق استان هرمزگان صادرات و واردات اتفاق می‌افتد و مثلاً جاسک به قطب صادراتی کشور تبدیل می‌شود که در کشور نیز تأثیر دارد و از طرفی آثار مثبت به خود استان‌ها نیز می‌رسد.

وی یادآور شد: کمتر از ۱۰ سال پیش شرایط کنونی در جاسک وجود نداشت و در حد دفترخانه گمرکی بود ولی امروز به قطب صادرات نفتی و کالاهای مختلف تبدیل شده است و کالا از آن جا صادر و وارد می‌شود.

اکبرپور در پایان افزود: وقتی کالایی به‌صورت رسمی وارد می‌شود، دولت نگاه حمایتی و تسهیلاتی دارد و زیر ساخت‌های موردنیاز را فراهم می‌آورد و بازسازی گمرکات آثاری در سفره مردم مرزنشین دارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x