حضور اقتصاد ایران در قاره سبز/ دولت سریعاً دلار را از سامانه تبادلات ارزی حذف کند

تحلیلگر مسائل اقتصاد و بین‌الملل با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در حوزه سیاست خارجی مرتبط با اقتصاد گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که دولت سریعاً سیاست دلارزدایی را در دستور کار قرار دهد.

روح‌الله مدبر تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفتگو با مثبت بورس در خصوص «شعار سال» و اقداماتی که در این خصوص باید صورت داد اظهار کرد: مقام معظم رهبری امسال در حرم مطهر رضوی سخنان مهمی مطرح کردند که در حوزه سیاست خارجی باید در دستور کار دستگاه دیپلماسی و دولت قرار گیرد.

وی افزود: بحث نخست مقام معظم رهبری بر محور سیاست خارجی مرتبط با اقتصاد بود و اینکه دولت سریعاً سیاست دلارزدایی را در دستور کار قرار دهد تا اقتصاد وابسته به دلار نباشد و با تغییر نرخ دلار، کل قیمت‌ها دچار نوسان نشود.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: رهبری به این نکته نیز اشاره کردند که برخی کشورها با وجود تحریم‌های متعدد غربی‌ها، اما به دلیل حذف دلار از سامانه تبادلات ارزی و استفاده از پول ملی، توانستند موفق شوند. منظور، کشور روسیه است که با وجود تحریم هوشمند بیش از ۶ هزار قلم کالا توسط آمریکا اما به‌خاطر حذف دلار الان تورم ۴. ۵ درصدی را تجربه می‌کند و ارزش پول ملی آن هم به‌شدت افزایش پیدا کرده است.

مدبر با تأکید بر اینکه دلار باید از سیاست اقتصادی کشورمان خارج و حذف شود گفت: خوشبختانه این مهم با ارتباطاتی که ما هم اکنون با سازمان شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا داریم امکان‌پذیر است ضمن اینکه باید شبکه مالی خود را در شبکه سوئیفت‌های غیرغربی وارد کنیم و بانک مرکزی باید این موضوع را پیگیری کند.

وی با اشاره به بخش دیگری از بیانات مقام معظم رهبری پیرامون سیاست خارجی مبنی بر اینکه «ما راه گفتگو با غرب را نبسته‌ایم» اظهار کرد: غربی‌ها همواره نشان دادند که پیرو سیاست‌های غرب هستند و مقام معظم رهبری هم فرمودند ما زمانی امکان گفتگو با غرب را داریم که پیرو سیاست‌های آمریکا نباشد.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل همچنین به سیاست‌های ضدامنیتی غرب برای براندازی جمهوری اسلامی ایران و شبکه‌سازی و پخش اخبار دروغین علیه نظام اشاره و بیان کرد: کشورهای اروپایی در اغتشاشات اخیر، سیاست خصمانه خود را مقابل ایران نشان دادند و این واقعیتی است که ما باید در دیپلماسی خارجی در دستور کار قرار دهیم.

وی همچنین حضور جدی اقتصادی ایران در آفریقا (قاره سبز) را نیز ضروری دانست و گفت: امروز آفریقا محل رقابت قدرت‌های بزرگ است و بازار بزرگی هم دارد و از طرفی نیازمند تکنولوژی است که ازاین‌رو می‌توانیم دانش خود را وارد این کشور کرده و سرمایه‌ها را وارد ایران و به چرخه اقتصادی کشورمان کمک کنیم.

مدبر با تأکید بر لزوم تحول جدی در سیاست خارجی توسط دولت اظهار کرد: دیپلماسی متوازن و همسایگی که دولت سیزدهم در پیش گرفته مسیر تجارت را تا حد زیادی هموار می‌کند و می‌تواند ایران را به یک مرکز تجاری تبدیل و تورم را نیز مهار کند.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل، به‌کارگیری متخصصان معتقد به توانمندی کشور در اقتصاد را لازمه رشد تولید و مهار تورم و افزایش ارزش پول ملی دانست و گفت: کشور باید به سمت توسعه و تحول حرکت کند و نباید وقفه‌ای در این مسیر ایجاد کنیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x