رانت۲۱۱ هزار میلیاردی / بانک سرمایه یک درصد از بودجه ۱۴۰۰ را پَر داد

از ۲۱۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات کلان بانک سرمایه ۲۱۱ هزار میلیارد ریال آن غیرجاریست!!

به گزارش مثبت بورس؛ مطالعه تسهیلات کلان بانک سرمایه نشان می دهد که از ۲۱۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات کلان بانک سرمایه ۲۱۱ هزار میلیارد ریال آن غیرجاری است که این رقم تقریبا معادل ۱ درصد از بودجه کشور در سال ۱۴۰۰ و ۱.۱ درصد از مجموع درآمدهای مالیاتی کشور در سال ۹۹ است.

بنا به این گزارش؛ زیان انباشته بانک سرمایه با ۲۳ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال نود و هشت ۸.۲۰۰ درصد بیش از سرمایه آن شد.

زیان انباشته بانک سرمایه به بیش از ۳۳۲ هزار میلیارد ریال می رسد که این رقم با دلار ۴۲۰۰ تومانی بیش از ۷۹ میلیارد دلار و با دلار ۲۴ هزار تومانی معادل ۱ میلیارد و ۳۸۳ میلیون دلار است.

جدا از اینکه با این میزان از زیان انباشته در شرایط فعلی اقتصادی که برای راه اندازی یک کسب و کار تقریباً ۱۰ میلیارد ریال نقدینگی نیاز است می توان ۳۳ هزار و ۲۰۰ کسب و کار راه انداخت باید به این موضوع توجه کرد که حجم افزایش زیان انباشته بانکها سطح اعتماد مردم به نظام اقتصادی کشور را کاهش می دهد.

در کنار این موضوع مطالعه مجموع تسهیلات کلان بانک سرمایه در پایان ۹۹ نشان می دهد که این بانک ۲۱۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات کلان به اشخاص و شرکتها ارائه داده است که از این میزان ۲۱۱ هزار میلیارد ریال آن در بخش غیرجاری دیده می شود.

این رقم تقریبا معادل ۱ درصد از بودجه ۲۴ میلیون و ۳۵۰ هزار میلیارد ریالی کل کشور در سال ۱۴۰۰ می باشد .

باید دید این بانک برای بازپس گیری این میزان از نقدینگی چه تصمیمات و اقداماتی را در پیش خواهد گرفت و آیا می توان امیدوار به برگشت چنین سرمایه هایی به بانک بود یا خیر؟

گفتنی است درآمدهای مالیاتی کشور در سال قبل ۱۹۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که رقم غیر جاری تسهیلات کلان بانک سرمایه معادل ۱.۱ درصد آن می باشد.

منبع:رصدروز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x