سازمان بورس اقدام فوری نکند سقوط بازار حتمی است

تحلیلگران معتقد بودند با نزدیک شدن به زمان انتخابات، وضعیت بازارسهام بهتر شود اما در صورت عدم اقدام فوری سازمان بورس و تزریق نقدینگی ، احتمال تکرار ریزش سنگین شاخص وجود دارد.

به گزارش مثبت بورس؛ شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز، شاخص کل با  کاهش ۱.۱ درصدی به سطح یک میلیون و ۹۵ هزار واحد و شاخص هم وزن با کاهش ۱.۲۹ درصدی به سطح ۳۸۳ هزار واحد رسیدند.

بازار سرمایه این روزها به مراتب روزهای سخت‌تری را سپری می کند. با وجود بازگشت دامنه نوسان متقارن ۵ درصدی و بهبود وضعیت نقدشوندگی حتی در کنار تمامی متغیرهای اثرگذار خوب و شرایط بنیادی مناسب بسیاری از شرکت ها، بازار به این عوامل بی توجه است و کمبود نقدینگی و نبود تقاضا در موج می زند. حتی خبر اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار، رفع ممنوعیت نهادهای مالی بازار سرمایه برای استفاده از تسهیلات بانکی و اعطای اقامت ۵ ساله به سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید سهام و سایر خبرهای مثبت دیگر نتوانست شرایط بازار را بهبود بخشد.

تحت این شرایط فعالان بازار انگیزه را برای فعالیت از دست داده و برای فروش و انتقال دارایی به سمت بازارهای دیگر اقدام خواهند کرد. در صورتی که اقدام فوری سیاستگذار بورسی و تزریق نقدینگی مناسب صورت نگیرد چه بسا یک ریزش سنگین دیگر در بورس تهران به ثبت برسد و سطح نارضایتی اجتماعی نیز افزایش یابد. این درحالی است که بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند با نزدیک شدن به زمان انتخابات، بازار به مراتب بهتری در انتظار باشد.

در پایان معاملات امروز نماد‌های ” وبملت و وتجارت” بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس ۲.۸ و ۳.۳ هزار میلیارد تومان بود که بالا بودن ارزش معاملات فرابورس مربوط به معاملات اوراق است. بیشترین ارزش معاملات سهام امروز متعلق به نماد ” شپنا” به مبلغ ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بود.

امروز در گروه بانکی نماد “وبملت” با منفی ۲۰ درصد و تاثیر منفی ۵ هزار واحدی بر شاخص کل بازگشایی شد. نمادهای ” وبصادر و وتجارت ” با قیمت های منفی ۴.۸ و ۴.۹ درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی در غیاب “فولاد”، معاملات ” فملی” با قیمت منفی ۰.۶ درصد به پایان رسید. معاملات نمادهای گروه  پالایشی  همچون” شتران، شپنا و شبندر ” با افزایش تقاضا همراه بودند. در گروه خودرویی نیز معاملات “خودرو ،خساپا” در حالی که با افزایش عرضه همراه بودند بابت افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شدند.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

در معاملات امروز بازارهای جهانی، مس در محدوده ۹۸۸۳  دلار ،روی به ۲۹۱۵ دلار و هر انس طلا به ۱۸۸۶ دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده ۶۷.۲۶ دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI  نیز به ۶۴.۴۷ دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده ۲۳ هزار و ۳۵۰ تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را ۲۲ هزار و ۵۰۶ تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود ۱۰ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با کاهش ۲۹۲۱ ریالی به دلار ۲۰۴۸۷۲.۵ ریالی اعلام شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: رایزنی‌های رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تهران درباره تفاهمنامه فنی میان آژانس و ایران ادامه دارد.

زمان قطعی واگذاری ۸ درصد از سهام صنعت غذایی کورش برای چهارشنبه جاری تعیین شد تا سومین شرکت جدید در سال جاری وارد بازار شود.

دبیر کمیته اقدام ارزی مصوبات جدید برای صادرکنندگان و مشمولان نرخ صفر مالیاتی را اعلام کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مصوبات، جزئیات معافیت مالیاتی و استرداد مالیات ارزش افزوده صادرکنندگان برای سال‌های ۹۸ و ۹۹ بوده است.

رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی طی حکمی به عنوان رئیس جدید اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه منصوب شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از توقف موقت طرح تحقیق و تفحص از بورس خبر داد و گفت: نمایندگان تصمیم گرفتند گزارشی از تخلفات بورسی تهیه کنند که اکنون در نوبت بررسی در صحن علنی قرار دارد.

رییس کمیته خودرو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به آخرین وضعیت طرح ساماندهی بازار خودرو گفت: طرح عرضه خودرو در بورس کالا در کمیسیون متبوع تصویب شده و در صف بررسی در صحن مجلس است.

رئیس دفتر روحانی با اشاره به درخواست ۶۰ هزار نفر از فعالان بازار رمز ارز از رئیس بانک مرکزی، خواست مانع از مسدود سازی درگاه‌های پرداخت اینترنت این حوزه شود.

ارزش بیت‌ کوین با افت ۱۳ درصد دیگر به ۳۲.۶ هزار دلار رسید که نسبت به نقطه اوج در ۲۵ فروردین، ۵۰ درصد ریزش داشته است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x