لزوم تجدید ارزیابی دارایی‌ها در بازار سرمایه/ سازمان بورس باید پاسدار شفافیت باشد

عضو هیئت مدیره شرکت‌های بورسی تعیین مقوله استهلاک و استاندارد حسابداری را یک موضوع علمی و الزامی دانست و تأکید کرد: ما باید بتوانیم تداوم فعالیت تولیدی یک شرکت را تضمین کنیم و البته یک سری چالش‌ها و تبعاتی نیز برای صنعت و اقتصاد کشور وجود دارد.

حمیدرضا جیحانی عضو هیئت مدیره شرکت‌های بورسی و کارشناس ارشد نهادهای مالی در گفتگو با مثبت بورس درباره تجدید ارزیابی دارایی‌ها اظهار کرد: زمانی که یک بنگاه تولیدی اقتصادی ایجاد می‌شود سرمایه گذاری برای آن باید منجر به تداوم تولید شود.

وی افزود: ما طبق فرمول‌های حسابداری برای دارایی‌های استهلاک پذیر یک عمر ۵ تا ۱۰ و ۲۰ ساله تعیین می‌کنیم و سال به سال یک دهم از ارزشی که برای این دارایی‌ها در نظر گرفتیم را کنار می‌گذاریم تا بعد از ۱۰ سال آن فعالیت‌ها ادامه دار باشد.

کارشناس ارشد نهادهای مالی گفت: پولی که سال به سال کنار می‌گذاریم باید سر ۱۰ سال یا ۲۰ سال بتواند پاسخگوی جایگزینی آن به صورت درست باشد در غیراین صورت با شرکت و دستگاه‌های مستهلکی مواجهیم که قابلیت تولید ندارند و نمی‌توانند کیفیت لازم را به مشتری ارائه دهند.

جیحانی تعیین مقوله استهلاک و استاندارد حسابداری را یک موضوع علمی و الزامی دانست و تأکید کرد: ما باید بتوانیم تداوم فعالیت تولیدی یک شرکت را تضمین کنیم و البته یک سری چالش‌ها و تبعاتی نیز برای صنعت و اقتصاد کشور وجود دارد.

عضو هیئت مدیره شرکت‌های بورسی گفت: ما در فضای علمی و آکادمیک و استانداردهای حسابداری خوب عمل کردیم اما مقوله تورم را به درستی در حوزه‌های حسابداری و استاندارد در نظر نمی‌گیریم و همین باعث شده با شرکت‌هایی مواجه شویم که هزینه استهلاک سالیانه آن‌ها همچنان بر مبنای ارزش تاریخی دارایی است.

وی با بیان اینکه سازمان بورس باید پاسدار شفافیت در حوزه اقتصاد باشد اظهار کرد: سازمان بورس این موضوع را از مجلس مطالبه کرده که تصویب شود و دولت هم در دستور کار قرار دهد اما با توجه به تبعاتی که از آن انتظار می‌رود باید آن را به صورت لایه‌ای و تدریجی انجام دهیم نه اینکه آن را به صورت یکباره انجام دهیم و برای همه بخش‌های اقتصادی الزامی کنیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x