ارز ثابت ماند اما مرغ گران شد/ مافیا پروری در وزارت جهاد کشاورزی مشهود است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزایش قیمت دوباره مرغ را فاقد توجیه دانست و در این راستا از تولید کننده و مسئولان وزارت جهاد انتقاد کرد.

به گزارش مثبت بورس؛ علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با افزایش و کاهش قیمت نهاده‌ها عده‌ای دست به سو استفاده می‌زنند، گفت: از مجموعه جهاد کشاورزی توقع داریم در شرایطی که با تلاطم بازار ارزی رو به رو نیستیم و قیمت نهاده‌ها نیز افزایش پیدا نکرده است، شاهد بالا رفتن قیمت مرغ نباشیم.

وی با اشاره به اذعان تولید کننده که ۷۰ درصد قیمت مرغ را متوجه نهاده‌های دامی می‌داند، افزود: انتظار داریم بازار کنترل شود.

عباسی ادامه داد: در مواقع دیگر شخصا مدافع بودم و از تولید دفاع می‌کنم ولی امروز هیچ توجیهی برای گران شدن قیمت مرغ نمی‌بینم و مجموعه وزارت جهاد کشاورزی باید بر توزیع نیز نظارت نماید.

وی افزود: به دلیل مراسمات مذهبی اخیر، بهانه‌ای نباید در دست عده‌ای باشد که کمبود مرغ را در بازار شاهد باشیم و مردم مجبور شوند این کالا را با قیمت بالا خریداری کنند و مسئولان وزارت جهاد و خاصه معاونت امور دام و پیشتیبانی باید پاسخگوی این موضوع باشند.

نژاد آرین بی صرفه است؟

همچنین مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت گوشت و مواد پروتئینی ایران نیز با اشاره به ضعف در برنامه ریزی تولید اظهار کرد: ما همیشه اظهار داریم که نژاد آرین تولید شود که ۲۰ درصد دان بیشتر مصرف کرده و ۲۰ درصد گوشت کمتری می‌دهد.

وی در واکنش به عباسی که تاکید کرد شاید ۵ درصد مرغ موجود در مرغداری‌ها از نژاد آرین نباشند، و عده‌ای به شدت این نژاد را تخریب کرده و تمایلی به جوجه ریزی در این راستا و نهایی شدن مرغ‌ها نیست، گفت: وقتی حمایت دولت و اصرار بر نژاد آرین صورت می‌گرفت، برنامه ریزی نسبت به دیگر نژادها صورت نگرفته است.

رسولی گفت: اگر نسبت به نژادهای دیگر با بهره وری زیاد برنامه ریزی می‌کردیم، شاید این مشکل کاهش می‌یافت.

وی افزود: گران ترین نرخ غذای سگ ۸ دهم یورو است و حتی اگر دولت ارزی بدین منظور تخصیص دهد، از نظر ما خوب است؛ چراکه بخشی از مرغ موجود در کشور به غذای حیوانات اختصاص می‌یابد.

مافیا پروری وزارت جهاد

رسولی اضافه کرد: در توزیع نیز جهاد کشاورزی مافیا پروری می‌کند چرا که رستوران‌ها و بیمارستان‌ها و بسیاری از مردم مرغ کامل نمی‌خرند و قطعات مرغ را مصرف می‌کنند ولی دولت اصرار دارد که مرغ کامل وارد میدان بهمن شود ولی در مغازه‌ها با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد چراکه بازار قابل پایش نمی‌باشد.

وی گفت: در همه جای دنیا وقتی عرضه و تقاضای یک کالا تغییر می‌کند، بازارهای قابل رصد را تقویت کرده و کالایی که عرضه کمتری نسبت به تقاضا دارد را به سمت بازارهای قابل کنترل هدایت می‌کنند ولی در کشورمان این مسئله برعکس است.

رسولی در این راستا به ممنوعیت قطعه بندی مرغ اشاره کرد و افزود: مرغ در بازارها و شبکه‌های مافیایی جلو می‌رود و دولت نیز اصرار دارد که مرغ با قیمت مصوب به میدان بهمن برسد ولی بعدا باید ببینیم که این کالا در چه سیری توزیع می‌شود.

 ارز ثابت ماند و مرغ گران شد

عباسی در ادامه ابا انتقاد از تولید کننده‌های مرغ یادآوری کرد که این‌ها افزایش ارز را بهانه کرده تا قیمت مرغ نیز افزایش پیدا کند؛ ولی حداقل در یکی دو ماه اخیر از عدد قبلی پایین تر آمده و ثابت مانده است و نهاده با این ارز وارد می‌شود که بهانه‌ای نداریم تا قیمت مرغ را از ۷۳ تومان به ۱۰۰ هزار تومان و بالاتر برسانیم.

وی افزود: این روند هیچ دلیلی ندارد جز اینکه هیچ نظارتی بر توزیع مرغ وجود ندارد؛ تولید بالاخره صورت می‌گیرد و کمبودها جبران می‌شود.

عباسی گفت: شاید تولید کننده در این میان سودی نبرد ولی این توزیع کننده‌ها هستند که هیجانی به بازار وارد ساخته و قیمت مرغ را بالا می‌برند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x