از افزایش ۲۵۰ درصدی نرخ برق صنایع تا جولان فساد با اختلاف قیمت بین صادرات و واردات فولاد

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد اظهار کرد: قیمت برق سال جدید در بخش صنعت ۲۵۰ درصد افزایش یافته است.

رضا شهرستانی تولید کننده و عضو هیئت مدیره انجمن فولاد در گفتگو با مثبت بورس در مورد جایگاه فعالان اقتصادی در جهش تولید و تقویت بخش خصوصی در اقتصاد ملی اظهار کرد: ما در یک ماه اخیر متاسفانه فقط شاهد جهش هزینه‌ها به‌ویژه در بخش انرژی بودیم.

وی افزود: قیمت برق سال جدید در بخش صنعت ۲۵۰ درصد افزایش یافته و البته این موضوع از بهمن ماه شروع شده بوده و ما تازه متوجه شدیم که این حمایت نیست و جهشی هم به دنبال نخواهد داشت.

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد گفت: اشتباه دیگری که متاسفانه صورت گرفته تعطیلی پنجشنبه‌ها و جمعه هاست درصورتیکه اکثر کشورهای جهان شنبه و یکشنبه تعطیل هستند و با این مصوبه ما عملاً چهار روز را از دست می‌دهیم و با اختلاف ساعتی هم که با اروپا داریم مدت زمان بانکی ما در این سه روز حدود ۹ ساعت خواهد بود.

شهرستانی ادامه داد: سرمایه برای بخش خصوصی مانند آهو است یعنی به محض اینکه بوی شکارچی را استشمام کند مسیرش را عوض می‌کند. یکی از نکات نگران کننده برای سرمایه گذاری، قیمت‌های دستوری و مهم تر از آن اختلاف قیمت ارز نیمایی و ارز آزاد است.

وی افزود: هم اکنون سیاست دولتمردان این است که مواد اولیه و کلیه هزینه‌ها و حامل‌های انرژی با قیمت‌های آزاد تهیه شوند و صادرات آن با ارز نیمایی برگردانده شود که در این صورت عملاً جلوی ۴ میلیارد دلار صادرات فولاد گرفته خواهد شد چون توجیهی نخواهد داشت و از طرف دیگر شاهدیم که آمریکا هم فولاد خوزستان را تحریم می‌کند.

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر را بسیار ضروری خواند و گفت: ما سال گذشته ۱۲ هزار مگاوات کمبود برق داشتیم که امسال به ۱۹ هزار مگاوات خواهد رسید اما اگر در این زمینه سرمایه گذاری کنیم قطعا با این کمبود مواجه نخواهیم شد.

شهرستانی ادامه داد: مشکل اساسی ما در مجلس و دولت این است که از افراد متخصص استفاده نمی‌شود و خودشان برای خودشان تصمیم می‌گیرند.

وی ادامه داد: اختلاف قیمت بین صادرات و واردات فولاد فساد ایجاد کرده و رانت خوارهایی در این میان سو استفاده کردند.

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد در پایان گفت: اگر میخواهیم مردم در اقتصاد مشارکت کنند باید از سرمایه گذاری خود احساس امنیت داشته باشند چون با قانون‌های مالیاتی فعلی و سختگیری‌ها شاهد فرار سرمایه از کشور هستیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x