اقتصاد انرژی، شاه‌بیت توسعه تجدیدپذیرهاست /تسهیل سرمایه‌گذاری با بورس انرژی

مدیرکل دفتر توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک، راه‌اندازی بورس انرژی را اقدامی بسیار مؤثر دانست و گفت: راه‌اندازی بورس انرژی دست بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری و ورودی به حوزه تجدیدپذیرها باز می‌کند.

جعفر محمد نژاد سیارودی مدیرکل دفتر توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران در گفتگو با مثبت بورس؛ به مناسبت هفته بهینه‌سازی مصرف گفت: ما الان حتی یک کیلووات نیروگاه دولتی هم در دست اقدام نداریم و همه برنامه‌های توسعه‌ای توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و همین اتفاق موجب افزایش کیفیت کار شده است.

وی افزود: قرارداد ما در توسعه نیروگاه تجدیدپذیر به‌گونه‌ای است که بخش خصوصی فقط محصول را به ما بفروشد.

مدیرکل دفتر توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران اظهار کرد: شاید قیمت انرژی‌های تجدیدپذیر در نگاه عامیانه گران به نظر برسد؛ اما طبق گفته آژانس بین‌المللی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۱۹، قیمت تمام شده برق تولیدی از نیروگاه تجدیدپذیر حتی از برق فسیلی هم پایین‌تر است.

وی افزود: موید این ماجرا، مناقصه تولید برق در سال گذشته بود که توسط متولی تأمین برقی فسیلی برگزار شد و هزینه تبدیل و قیمت مناقصه ۵۰۰ دلار به‌ازای هر کیلووات‌ساعت برق برآورد شد درحالی‌که الان قیمت تولید برق خورشیدی به‌ازای هر کیلووات‌ساعت زیر ۵۰۰ دلار است.

محمد نژاد سیاروردی بحث اقتصاد انرژی را شاه‌بیت توسعه تجدیدپذیرها دانست و گفت: ما بر اساس یک مطالعه دقیق و متقن در سال ۱۳۹۵ برای اولین‌بار موضوع خرید تضمینی در حوزه تجدیدپذیرها را راه‌اندازی کردیم و سرمایه‌گذاران خارجی با همه محدودیت‌ها ورود کردند.

این مقام مسئول تصریح کرد: ابتدای سال گذشته نرخ خرید تضمینی تعیین شد که در زمان خودش بسیار جذاب بود؛ اما دو ماه بعد جذابیت خود را از دست داد و دولت هم این امکان را ندارد که هر دو ماه یکبار قیمت‌ها را تغییر دهد.

مدیرکل دفتر توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران راه‌اندازی بورس انرژی را اقدامی بسیار مؤثر دانست و گفت: راه‌اندازی بورس انرژی دست بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری و ورودی به حوزه تجدیدپذیرها باز می‌کند.

محمد نژاد از ارزی شدن تمامی قراردادهای خرید تضمینی توسعه تجدیدپذیرها خبر داد و افزود: با اقدامات صورت‌گرفته، بستر قانونی برای توسعه تجدیدپذیرها و زمینه ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه تقریباً فراهم است و فقط باید مقاومت‌ها را در برابر استفاده بهینه از انرژی و استفاده از تجدیدپذیرها کنار بگذاریم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x