بزودی؛ سونامی افزایش قیمت شیر و لبنیات

سخنگوی سازمان تعزیرات از افزایش قیمت شیر خام از ۱۲ به ۱۵ هزار تومان و فزونی‌گرفتن نرخ محصولاتِ تابعه نظیر لبنیات و شیرینی‌جات خبر داد.

به گزارش مثبت بورس؛ محمدعلی اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات در خصوص گرانی کالاها در بازار گفت: این مسئله هم می‌تواند گران‌فروشی و هم افزایش قیمت کالا باشد.

وی به پرونده‌های ارجاعی استناد کرد و افزود: پرونده‌هایی که گران‌فروشی آن‌ها مسلم است، تحت عنوان جرم گران‌فروشی وارد مرحله رسیدگی می‌شوند و در کنار آن شاهد گرانی هم هستیم.

اسفنانی ادامه داد: اخیراً در خبرها دیدم که برخی کالاها و خدمات در حال افزایش قیمت می‌باشد که همراه با مجوز است؛ ولی گران‌فروشی بدون مجوز صورت می‌گیرد.

وی درباره افزایش پرونده‌ها گفت: بیش از یک‌چهارم، نسبت به گذشته شاهد افزایش پرونده‌های تخلف گران‌فروشی هستیم.

سخنگوی سازمان تعزیرات اظهار کرد: برخی کالاها قیمت پیشینی دارند و حتماً باید ابتدا قیمت‌گذاری شده و سپس نسبت به افزایش قیمت آن‌ها اقدام شود؛ مثل کالاهای لبنی که مشمول یارانه می‌باشند؛ برخی کالاها نیز قیمت پسینی دارند؛ یعنی اول قیمتی برای آن‌ها تعیین نمی‌شود و لذا اگر می‌خواهند افزایش قیمت داشته باشند، اول باید دلایل خود را به ستاد تنظیم بازار ارائه کنند و اگر مجوز صادر شد، کالا را گران می‌کنند.

اسفنانی ادامه داد: دیروز در خبرهای غیررسمی اعلام شد شیر خام از ۱۲ به ۱۵ هزار تومان افزایش قیمت داشته و ازاین‌رو بسیاری کالاها متأثر خواهد بود که شامل کره، پنیر، ماست و… می‌باشد؛ در ادامه برخی کالاهای جانبی مثل شیرینی و بستنی و… نیز گران خواهد شد؛ لذا بخشی از افزایش قیمت در بازار دارای مجوز و بخشی فاقد مجوز می‌باشد.

وی درعین‌حال تأکید کرد که افزایش قیمت بدون مجوز به‌وفور دیده می‌شود؛ ولی بررسی این میزان نیازمند تعداد قابل‌توجهی بازرس است و با وجود افرادِ محدود در این زمینه، پرونده‌ها را بررسی می‌کنیم.

اسفنانی با بیان اینکه یکی از این عوامل گرانی کمبود کالاست که وقتی به میزان کافی به مردم عرضه نشود، با افزایش قیمت روبه‌رو خواهیم شد.خاطرنشان کرد: در گذشته افزایش قیمت باثبات همراه بود؛ ولی متأسفانه شاهد اعمال سلیقه و نحوه برخورد با تخلف روبه‌رو هستیم و مرجع تنظیم‌کننده بازار نیز در این زمینه اثرگذار است.

وی همچنین از پرونده یکی از شرکت‌های خودروسازی خبر داد که هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان جریمه و محکوم شده است که البته رای آن قطعی نیست که در صورت قطعی‌شدن نام این شرکت رسانه‌ای خواهد شد.یکی از شرکت‌های تولیدی رب گوجه‌فرنگی نیز ۸۰ میلیارد تومان جریمه شده است و شرکت‌های لبنی هم وضعیتی مشابه دارند؛ اما این جرایم بازدارنده نیست.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x